Skal være klar i 2026: Nu vil Volvo bygge biler af fossilfrit stål
GRØN OMSTILLING Svenske Volvo ønsker i fremtiden at kunne producere sine biler af såkaldt fossilfrit stål.
Samarbejdet med den svenske stålproducent SSAB gør dermed Volvo Cars til den første bilproducent, der samarbejder med SSAB omkring deres HYBRIT-initiativ, stålindustriens mest ambitiøse og avancerede projekt inden for udviklingen af fossilfrit stål.
HYBRIT blev startet af SSAB, jernmalmproducenten LKAB og energifirmaet Vattenfall. Det sigter mod at erstatte koks, der traditionelt har været anvendt i jernmalmbaseret stålfremstilling, med fossilfri elektricitet og brint.
Resultatet forventes at blive verdens første fossilfrie stålfremstillingsteknologi - med minimalt CO2-aftryk.
Som en del af samarbejdet bliver Volvo Cars den første bilproducent, der sikrer SSAB-stål fremstillet af brintreduceret jern fra HYBRITs pilotanlæg i Luleå, Sverige. Stålet vil i første omgang blive brugt til testformål og kan anvendes i en konceptbil.
Stålet skal være fossilfrit i 2026
I 2026 sigter SSAB mod at forsyne markedet med fossilfrit stål i kommercielt omfang. Volvo Cars’ ambition er også at være den første bilproducent, der bruger fossilfrit stål i produktionen af sine biler.
- Da vi konstant arbejder på at reducere vores samlede CO2-aftryk, ved vi, at stål er et af de områder, hvor det er vigtigt at sætte ind, udtaler Håkan Samuelsson, administrerende direktør i Volvo Cars i en pressemeddelelse.
- Samarbejdet med SSAB omkring udvikling af fossilfrit stål har potentialet til at reducere emissionerne i vores forsyningskæde betragteligt.
Også hos stålproducenten SSAB er der stor tilfredshed med det nye samarbejde.
- Vi udvikler en totalt fossilfri værdikæde hele vejen til kunden, udtaler Martin Lindqvist, administrerende direktør hos SSAB.
- Vores banebrydende teknologi efterlader et så godt som intet CO2-aftryk og vil bidrage til at styrke vores kunders konkurrenceevne. Sammen med Volvo Cars sigter vi imod at udvikle fossilfrie stålprodukter til fremtidens biler, lyder det.
Stålindustrien og CO2-udledning
Den globale stålindustri tegner sig for omkring 7 procent af klodens direkte CO2-udledning, da industrien er domineret af jernmalm-baseret stålfremstilling i koksfyrede højovne.
Ud af den samlede CO2-emission fra materialer og produktion af komponenter udgør stål- og jernproduktion omkring 35 procent i en Volvo med forbrændingsmotor og 20 procent i en fuldelektrisk Volvo.