TEKNOLOGI Elbiler kræver også en slags olieskift - her blot i form af kølervæske til batterierne, der kan beløbe sig til 10.000 kroner, anfører FDM.
Elbilproducenterne bruger kølervæske med enten lang levetid eller meget lav ledeevne, og især den sidste type er dyr. Området er i stor udvikling og konkurrence, ligesom man kender det fra olieindustrien, og FDM forventer, at kølervæskens pris lander på et niveau for, hvad almindelig long life-kølervæske koster, så prisen for et kølervæskeskift, med arbejdsløn, kommer til at ligge omkring 3000 kroner.
Bilistforeningens rådgivning anbefaler, at bilejere og værksteder følger fabrikantens forskrifter for udskiftning af kølervæsken også i forhold til, hvilken type kølervæske der skal benyttes. For ellers kan der opstå fejl eller skader på bilens højvoltskomponenter såsom elmotor, inverter eller lignende, hvis man ikke bruger kølervæske, som har lavtledende egenskaber.
Bland ikke kølervæsker
En af autobranchens eksperter i bilers kølesystemer, Roar Eriksen fra Vantage Lubricants i Hørsholm, finder det meget fornuftigt, når FDM opfordrer til at være nøje med serviceintervaller og produktvalg af kølervæske.
- Det gælder ikke kun batterikøling til elbiler men også kølersystemer på forbrændingsmotorer, hvor vi ser stigende problemer med korrosion og aflejringer på grund af nye typer kølersystemer, siger Roar Eriksen.
Han forklarer, at dagens mest effektive køling på elbiler - hvor batteriet er i direkte kontakt med kølervæsken - kræver specielt lavt ledende kølervæske. Andre biler anvender indirekte køling, hvor batteri og kølervæske er isoleret fra hinanden, og derfor kan disse anvende kølervæsker, som ligner dem fra forbrændingsmotorer.
- Disse typer kølervæsker er på ingen måde blandbare. Derfor skal man altid følge bilproducentens anvisninger nøje. Når kølervæsken her skal skiftes relativt ofte, skyldes det nedslidning og forurening af kølervæsken, hvilket fører til øget ledningsevne, som man netop skal undgå, forklarer Roar Eriksen.
Fører til tæringer
Eksperten mener, at man godt kan sige, at kølervæske er el-bilernes olie, hvilket også gælder kølersystemet på forbrændingsmotorer. Bilfabrikkerne er lige så omhyggelige med specifikationer på kølervæske, som de er på motorolie. Ny teknologi giver udfordringer til kølervæsken, herunder nye metoder til fremstilling af alu-kølere.
- Når vi i kølersystemer oplever aflejringer i varmeveksleren, bløde silikoneslanger, lækage i alu-kølere efter galvanisk korrosion, møre nitril o-ringe og andre problemer, så kan det oftest føres tilbage til anvendelse af forkert kølervæske, blanding af kølervæsketyper eller at skifterintervaller ikke er overholdt, siger Roar Eriksen.
Han tilføjer, at problemer som disse har fået BMW i 2018 og VW i 2019 til at opgradere til en mere effektiv kølervæske-teknologi - på eftermarkedet kendt som GlycoTech EVO.
- Så jeg kan kun forlænge FDM råd til, at det gode håndværk på værkstederne også at følge bilfabrikkernes anvisninger om kølervæske på forbrændingsmotorer. Når nogle bilfabrikker for eksempel kræver en kølervæske med silikat, og andre forbyder det, kan man selvfølgelig ikke anvende samme kølervæske - det er trods alt endnu ikke lykkedes nogen at fremstille en kølervæske både med og uden silikat på samme tid, siger Roar Eriksen.
Kølervæske er elbilens olie - dyr at skifte
Den danske specialist Vantage Lubricants advarer mod at blande forskellige typer kølervæske på såvel elbiler som fossildrevne biler.