23948sdkhjf

Året der kommer: Regummierede dæk for miljø og økonomi

Særligt dæk til tungere transport har flere liv til gavn for både miljøet og økonomien, mener Erik Neuberg Rasmussen, formand for Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk i Danmark

Jeg går ind for genbrug og gentager gerne at budskabet stadig er højaktuelt.

FFRD arbejder aktivt for øget forbrugerfokus på klimabelastning og dokumentation ved indkøb eller brug af offentlig transport. Derfor skal der ved alle offentlige udbud, og når virksomheder indgår aftaler for godstransport, indgå dokumentation for klimabelastning for transportdelen, så det kan fremgå af en produkt- eller ydelsesmærkning.

En grøn dækpolitik bør være et krav til alle transportvirksomheder.

Der skal defineres mål for reduktion i miljø-/klimabelastninger for gods- og persontransport. De vigtigste faktorer er dækkets rullemodstand, lufttryk, km-ydelse og ikke mindst dækkets egnethed til regummiering. Alene ved en adfærdsændring så markedsandelen øges til 50% regummierede dæk, kan man på person- og godstransport reducere CO2-belastningen med 10-11.000 ton pr. år frem mod 2030.

Optimist

Jeg ser fortsat optimistisk på øget anvendelse af regummierede dæk. Der bliver på verdensplan bygget nye og moderniseret fabrikker. Den samme udvikling ser vi også i Danmark, hvor en ny fabrik i Randers blev indviet i 2023. Generelt har vi stort fokus på kvalitetskontrol samt at egenskaber for støj og rullemodstand snart kan dokumenteres på regummierede dæk, svarende til kravene for originale nye dæk.

Husk! Et dæk har ikke kun et liv - det andet og tredje dækliv - giver den bedste totaløkonomi.

Husk! Et dæk har ikke kun et liv - det andet og tredje dækliv - giver den bedste totaløkonomi Erik Neuberg Rasmussen, formand for Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk i Danmark

Bedre mobilitet og fremkommelighed for den tunge trafik med øget fokus på mønsterdybde og friktion på dæk.

Et lille bidrag er en naturlig harmonisering med vores nabolande, så Danmark også kræver minimum 1,6 mm dækmønster på køretøjer over 3500 kg totalvægt. Fra november til april bør der stilles krav om 3 – 5 mm. dækmønster og/eller krav om dækkets egenskaber på kolde regn/sneglatte vejbaner. Alle dæk med særlige friktionsegenskaber til kolde og glatte vejbaner er mærket med snefnug symbolet, så det er let både for forbrugere at vælge og for myndigheder at definere de rigtige dæk til årstiden.

Godt Nytår fra FFRD

Artiklen er en del af temaet ÅRET DER KOMMER 2024.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109