23948sdkhjf

Året der kommer: Yderligere fokus på sikkerhed og miljø

Der bør i 2024 kigges nærmere på, hvorfor prisen på at komme af med udtjente dæk er steget voldsomt, mener Volker Nitz, direktør for Dækbranchen Danmark.

Endelig blev det vinter igen, og bilisterne fik med sne og is en reminder på, hvorfor det er vigtigt at have de rigtige dæk på køretøjerne.

Glatføreuheld i massevis, propper og store forsinkelser i trafikken forårsaget af havarerede køretøjer og debatten om, hvorvidt der skal lovgives om brug af vinterdæk, er igen blevet et højaktuelt emne. 

Størsteparten af bilisterne, FDM, forsikringsselskaberne og dæk- og autobranchen er positivt indstillet overfor en lov om brug af vinterdæk – og vi fortsætter naturligvis arbejdet med at få overbevist beslutningstagerne om, at det er den eneste farbare vej.

Dæk og sikkerhed

Rådet for Større Dæksikkerhed havde i en årrække myndighedernes opbakning til, sammen med politiet, at afholde Dækrazziaaktioner. Her var fokus ikke at straffe, men at gøre bilisterne opmærksomme på vigtigheden af dækkets betydning for egen og andres sikkerhed. Dette er fortsat yderst relevant og måske endnu mere end før, for i takt med køretøjernes udvikling, er kravene til dækkene også øget. Derfor vil vi i det nye år også særligt arbejde for, at få genetableret samarbejdet om dækrazziaaktioner.

Revision af dækindsamlingsordning

Denne vinter har allerede givet grobund for fornyede politiske aktiviteter til det nye år, både hvad angår nye dæk, men også de udtjente. Det er nok de færreste som ikke har registeret, at den danske dækindsamlingsordning, der betegnes som verdens bedste, er under voldsomt pres.

Dækgebyr på dækkene på nye biler og for de dæk som af private forbrugere bliver indkøbt via internettet fra udlandet, må kunne blive en realitet Volker Nitz, adm. direktør for Dækbranchen Danmark

Dækindsamlerne fik pr. 1. juli 2023, og igen pr. 1. januar 2024 pristalsreguleret tilskuddet til indsamlingen, men på trods af det, er det slut med gratis afhentning af nedslidte dæk i Danmark og konsekvensen er et ekstra affaldshåndteringstillæg til værkstederne. Om en ekstraordinær forhøjelse af prisen for indvejning af dækkene til oparbejdning er hele forklaringen, er uklar, men med stort set ingen konkurrence i markedet, vil vi foreslå en nærmere myndighedsundersøgelse af de reelle årsager til prisstigningerne til håndteringen af dækkene.

Dækgebyr på dækkene på nye biler og for de dæk som af private forbrugere bliver indkøbt via internettet fra udlandet, må kunne blive en realitet. Indsamlingsordningen håndterer alle dæk, men den finansieres kun af de forbrugere som køber dækkene på danske dæk- og autoværksteder. Vi vil sætte kræfterne ind på, at der findes en retfærdig løsning på udfordringerne og arbejde for en ny revision af dækindsamlingsordningen.

Godt nytår!

Artiklen er en del af temaet ÅRET DER KOMMER 2024.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109