23948sdkhjf

Bilimportør taber sag om motorolie

DEBAT: En bilimportør ville ikke dække et motorhavari inden for garantiperioden, under henvisning til "forkert olie." AUTIG gik ind i sagen, og importøren stak piben ind.

DEBAT Det hænder af og til, at en bilimportør afviser en garantisag, og vi oplever fra grossisternes side desværre oftere og oftere, at det bliver begrundet med anvendelsen af forkerte reservedele eller smøremidler, som skulle være årsagen til eksempelvis et motorhavari. Det er en snedig begrundelse, for hvis den bliver accepteret, så har værkstedet næsten ingen anden mulighed end fremover at købe originale reservedele/smøremidler i stedet for at købe dele af matchende kvalitet hos deres grossist.

AUTIG gentager igen og igen, at 2022 og 2023 bliver vigtige år, når det gælder EU’s konkurrenceregler, den såkaldte Gruppefritagelsesforordning. Det kan virke lidt fjernt, når det foregår nede i Bruxelles, for er det ikke bare en masse regler, som ikke har nogen betydning i virkeligheden. Derfor vil jeg komme med et konkret eksempel på, hvad EU’s konkurrenceregler siger om misbrug af garanti, der baserer sig på en sag, som AUTIG for nylig har hjulpet et medlem med at håndtere. Sagen viser samtidig, hvor afgørende det er for eftermarkedet, at de nuværende konkurrenceregler som minimum bliver forlænget og gerne bliver forbedret yderligere.

Importøren nægter dækning

AUTIG har for nylig hjulpet et medlem i en sag, hvor en bilimportør nægtede garantidækning efter et motorhavari på en under to år gammel bil, med henvisning til at der ved service af bilen var anvendt en motorolie, som ikke var godkendt af den pågældende bilproducent, og at garantien på bilen derfor bortfaldt. Sagen kunne være sluttet her, men heldigvis tog medlemmet kontakt til AUTIG, da afvisningen ikke virkede helt rimelig.

Der blev udarbejdet et juridisk notat med de relevante bestemmelser i EU’s konkurrencelovgivning, som blev sendt til den pågældende bilimportørs juridiske afdeling og efter en kortere dialog kom indrømmelsen. Dette skete i form af en uforbeholden beklagelse over forløbet og samtidig en klar anerkendelse af, at importøren ikke kan stille krav om, at der anvendes bestemte reservedele/olier, og at importøren har bevisbyrden, hvis han ikke mener, at den anvendte olie er af matchende kvalitet.

Det betyder i praksis, at en bilimportør, som kræver at der bruges en bestemt reservedel eller olie ved service, der står på en liste i deres servicesystem, er på tynd is rent juridisk, hvis de ikke kan bevise, at ingen andre olier lever op til samme specifikationer som olierne på listen. Her ligger bevisbyrden entydigt på bilimportøren.

Indsigelse betaler sig

For AUTIG er det en bekræftelse på to ting: For det første, at det kan betale sig at gøre indsigelse, hvis man bliver uretfærdigt behandlet, selv når modparten er en stor bilimportør. Og for andet at EU’s konkurrenceregler er langt mere end blot en masse ord på et stykke papir, men rent faktisk kan håndhæves i dagligdagen. Det ville selvfølgelig være bedst, hvis der blev spillet efter reglerne fra starten, men sagen er samtidig et bevis på, at loven trods alt anerkendes i alle dele af branchen.

Hvad kan/skal værkstedet gøre, hvis en importør afviser garantiforpligtelsen?

Hvis et værksted oplever, at en importør afviser garantiforpligtelsen, skal det gøre følgende:

1. Bruger importøren som begrundelse for at afvise garantiforpligtelsen, at der skal være anvendt originale reservedele eller på anden måde kræver, at det bruges nogle bestemte leverandørers reservedele eller smøremidler, er det en sag, som skal undersøges nærmere. Det kan være ved at kontakte sin grossist eller leverandøren af reservedelen for at få vished for, at den er af matchende kvalitet.

2. Hvis reservedelen er af matchende kvalitet, skal importøren påvise, at der er en årsagssammenhæng mellem reservedelen og den opståede skade, som garantisagen handler om.

3. Værkstedet skal kræve af importøren, at der fremlægges dokumentation for enten, at reservedelen ikke er af matchende kvalitet eller dokumentation for hvordan delen har skadet bilen.

Hvad skal værkstedet gøre, hvis det ender i en konflikt med importøren?

Hvis værkstedet har forsøgt at løse garantisagen med importøren uden held, og der er opstået en konflikt i stedet, bør værkstedet kontakte sin leverandør af reservedele eller sin brancheforening for at få juridisk hjælp til at løse konflikten.

LOVGIVNINGEN BAG denne sag: Læs den på Motor-magasinets nyhedssite - artiklen med titlen "Bilimportør taber sag om motorolie - lovgivningen"

Mads Engberg er adm. direktør i interesseorganisationen AUTIG, der repræsenterer bl.a. grossister, producenter og andre firmaer i det frie eftermarked.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.172