23948sdkhjf

Klimareduktioner med regummierede dæk

Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk i Danmark: Transportbranchen i Danmark søger, som mange andre brancher, konstant løsninger, der kan bidrage til at nedbringe CO2 udledningen. Her står regummierede dæk stærkt, siger Erik Neuberg Rasmussen.

NYTÅRSUDTALELSE Transportbranchen i Danmark søger, som mange andre brancher, konstant løsninger der kan bidrage til at nedbringe CO2 udledningen. Det politiske system sætter ambitiøse målsætninger for reduktion af klimabelastninger og de 6 medlemmer i Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk er af den opfattelse, at transport- og busbranchen kan plukke lavthængende frugter til gavn for både miljøet, driftsregnskabet og opnå CO2-besparelser ved øget anvendelse af regummierede dæk.

Ændring i indkøbsadfærd på dæk betyder CO2 reduktioner. Ved øget brug af regummierede dæk på de tunge køretøjer, er der ud over en direkte klimagevinst, også en højere udnyttelse af værdifulde resurser i det originale dæk, før de som udtjente dæk slutteligt går til miljømæssig korrekt oparbejdning jf. affaldshierarkiet.

Øget politisk interesse for en grønnere dækpolitik, kan bidrage til reduktioner i klimabelastningerne frem til 2030, og med ansvarlig politisk handling og ændring af forbrugeradfærd fra transportbranchens side, kan der bidrages med cirka 10.764 tons mindre CO2 belastning pr. år. - alene ved brug af miljøvenligere dæk. Dette kan blive endnu større, hvis anvendelse af regummierede dæk øges yderligere.

Krav ved offentlige udbud

FFRD vil derfor arbejde for, at der også sættes fokus på indkøb af miljørigtige produkter i den tunge sektor, herunder dæk og at der ligeledes stilles krav om, at dæk medtages i strategien for de offentlige instansers dæk-indkøb.

Dybere dækmønster, bedre mobilitet, større trafiksikkerhed er også et emne. Allerede i denne vinter har vi igen set, at den tunge trafik bliver udfordret, når der blot er lidt sne og is på vejene. Frakørselsramper på motorveje er blokeret, fordi vogntoget ikke har vejgreb til at køre op, lastbiler er skredet af vejbaner såvel som busser er skredet i grøften.

Danmark er et af de eneste lande tilbage i Europa, hvor det forsat er tilladt at køre med kun 1,0 mm slidbane hele året og vi skal derfor have en harmonisering af dækmønsterdybden til mindst 1,6 mm for køretøjer på over 3.500 kg.

Dette vil både øge andelen af dæk, som kan få endnu et liv på vejen i form af genanvendelse ved regummiering, samt forbedre mobiliteten og trafiksikkerheden. Forøget mønsterdybde giver tillige bedre igangsætningsevne og vejgreb på våde veje og mindsker risikoen for dækskader og dæksprængninger.

Fremtiden bliver kun grønnere, hvis flere anvender regummierede dæk.

Godt Nytår.

Artiklen er en del af temaet Nytårsudtalelser 2022.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.113