23948sdkhjf

Brint holder hjulene i gang

Brintbranchen: Brint eller batterier bliver der ofte spurgt. Men det er en falsk dikotomi: Det handler ikke om brint eller batterier; det er ikke et enten eller, men tværtimod et både og, slår Tejs Laustsen Jensen fast.

NYTÅRSUDTALELSE På brint- og Power-to-X-området (PtX) sluttede 2021 med et brag: December bød på en tidlig julegave i form af et udspil til en politisk brint- og PtX-strategi fra regeringen - en strategi som branchen har ventet længe på.

Det er et omfattende udspil, men særligt et element er vigtigt i forhold til brinttransport, nemlig at det nu slås fast, at brint og PtX kan, og skal bidrage til indfrielsen af 70%-målsætningen i 2030. Det betyder i høj grad, at brintens bidrag til klimamålene skal ydes i transportsektoren.

Brint eller batterier?

Og det er gode nyheder både for klimaet og for industrien, for i Danmark har vi allerede en stærk værdikæde af brintvirksomheder, der leverer løsninger til transportsektoren. Vi producerer alt fra elektrolyseanlæg til brændselsceller og brinttankstationer.

De virksomheder eksporterer allerede deres løsninger til resten af verden, og nu er det tid til, at vi i langt højere grad implementerer brintteknologierne herhjemme.

I forhold til omstillingen af transportsektoren begynder, og ender debatten ofte i spørgsmålet: Brint eller batterier? Men det er en falsk dikotomi: Det handler ikke om brint eller batterier; det er ikke et enten eller, men tværtimod et både og.

Der er ingen tvivl om, at batterier er den bedste løsning til en stor del af persontransporten. Mange kan fint klare sig med den rækkevidde og opladningstid, som batteribiler har. Det samme gælder f.eks. i en del bybusser og i et vist omfang eksempelvis varebiler med begrænsede ruter.

Men så er der resten: Privatbilister med et stort kørselsbehov, firmabiler, rutebiler og fjernbusser, den tunge transport og ikke mindst taxaer. De dele af transportsektoren, som tilbagelægger mange kilometer om dagen, og som har brug for den hurtige tankning og fleksible mobilitet, som fossil energi giver, de kan med fordel omstilles til brint. Brint giver samme rækkevidde, og tankes på samme måde og samme tid som diesel- og benzinbiler - bare uden skadelige emissioner.

Og det er netop fleksibiliteten og bevarelsen af de fossile kørselsmønstre, som gør, at brint er det eneste reelle grønne alternativ i de dele af transportsektoren, som er i konstant drift. De over 100 brinttaxaer, der i dag kører i København, er et rigtigt godt eksempel på et område, hvor brint er en oplagt løsning, som er både bæredygtig og levedygtig. Hvis tid er penge, er der få brancher, hvor det er så sandt som i taxabranchen - og de københavnske taxaer har bevist, at brint kan holde forretningen kørende.

Her i 2022 skal brinttransporten foldes ud - med infrastruktur, nye flåder og større produktion. Løsningerne findes, og bliver produceret i Danmark. Vi kan derved få grøn transport, nye arbejdspladser og klimahandling på én gang - en tre-trins-nytårsraket der ikke er en fuser!

Artiklen er en del af temaet Nytårsudtalelser 2022.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125