23948sdkhjf

Tesla træder ind i Indien som luksusmærke

Med åbningspriser fra over 450.000 kr. placerer Tesla sig i den eksklusive ende af det indiske bilmarked, som selskabet er på vej ind i

Tesla har i denne uge åbnet sin første showroom i det fashionable forretningskvarter BKC i Mumbai. Men med en startpris på 6,1 mio. rupier - svarende til lidt over 450.000 kr. - bliver det amerikanske elbilbrand ikke en bil for masserne i Indien.

Det skriver Financial Times.

Tesla Model Y bliver i den indiske kontekst positioneret som en premiumbil, langt over hvad den gennemsnitlige bilkøber har råd til. Det skyldes især de høje toldsatser på importerede biler, som driver priserne i vejret. 

Med muligheden for tilvalg af blandt andet selvkørende teknologi og specialfarver stiger prisen yderligere, og Tesla retter sig derfor direkte mod det hurtigt voksende marked for luksusbiler i Indien.

- Tesla vil ikke konkurrere på massemarkedet, siger Vivek Kumar, projektleder hos GlobalData, til Financial Times.

Tesla skal derfor ikke ses som konkurrent til de store indiske elbilproducenter som Mahindra og Tata Motors, der retter sig mod den brede middelklasse. I stedet bliver mærket placeret i samme kategori som BMW og andre internationale luksusbrands. 

I første omgang vil bilerne blive importeret fra Teslas fabrik i Shanghai, men med stigende volumen kan lokale samlingsløsninger - såkaldte "knock-down kits" - komme på tale, skriver mediet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204