23948sdkhjf

Ny brand får specialist til at slå alarm: Elbiler kan bryde i brand af sig selv

En bilbrand i Sorø i går får Thomas Krebs, elbils-ekspert og direktør i organisationen SKAD, til at gentage sin advarsel mod brand i lithiom-ion-batterier. Branden i går i en Peugeot 3008 hybrid kunne slukkes ved hjælp af en særlig elbilcontainer – var branden opstået i en egentlig elbil ville branden næppe kunne slukkes.

HYBRIDBRAND - Brandvæsenet i Sorø kan være glad for, at der ikke var tale om en egentlig elbil, der i går brød i brand på en villavej i byen. Brandvolumen i et hybridbilsbatteri som i Peugeot’en er væsentlig lavere end i et egentligt elbilsbatteri – og derfor kunne branden trods alt slukkes takket være en specialfremstillet container fyldt med vand.

Sådan forklarer Thomas Krebs, direktør i brancheorganisationen SKAD, uddannet elektroingeniør og har arbejdet med elbiler siden 2009. Krebs ekspertise har ført til, at organisationen er i dag medlem af den tværministerielle arbejdsgruppe, der er nedsat af regeringen, og som arbejder med etablering af den nødvendige lovgivning på flere områder.  

Om den særlige fare ved brande i el- og hybridbiler forklarer Thomas Krebs:

- Lithium-ion batterier består af flere kemiske komponenter, herunder grafit, elektrolyt, mangan, kobolt og lithium. Denne kemiske sammensætning resulterer i, at disse batterier kan brænde uden ilt, altså føde sig selv med brandenergi.

- Den eneste måde man kan formindske branden på er, at sænke den brændende bil ned i vand eller køle med store mængder af vand, hvorved batteriet køles, men branden ikke kan slukkes. Batteriet skal brænde ud, indtil brandmaterialet er opbrugt.

Her møder autobranchen nye udfordringer

Thomas Krebs slår videre alarm overfor elbiler og hybridbiler, der måtte have været skade. Eksperten forklarer:

- Den høje brændværdi betyder ligeledes at kemisk ustabile batterier, enten fordi der er et tilbagekald fra fabrikken, eller fordi bilen har været involveret i et trafikuheld, hvor airbags er gået eller batteriet har fået en fysisk skade, kan bryde i brand af sig selv.

- I værste tilfælde frembringe en eksplosiv brand, som det er sket for leden ved et trafikuheld nær Aarhus, hvor en Tesla kørte mod et træ, siger Thomas Krebs.

- Disse biler ikke kan slukkes, og da der udvikles klorgas, som kan være omgående dræbende, kommer både brandvæsenet og hele autoskadebranchen til at møde udfordringer i fremtiden, mener eksperten.

Bilen kan bruge i brand efter uheld

Autobranchen skal generelt være forberedt på betydelige udfordringer, mener Thomas Kreds; det kan både ske i forbindelse med håndtering og lagring af HV-batterier. Han gør videre opmærksom på, at bilproducenter kræver en karantænetid på et karantæneområde i mindst 48 timer, efter bilen er leveret til værkstedet, da bilen kan bryde i brand efter uheldet.

Thomas Krebs gør opmærksom på yderligere to problemer i forbindelse med batterier til el- og hybridbiler:

1) At transport af batterier er omfattet af EU-forordningen for farligt gods – ADR - og det er på nuværende tidspunkt ikke afklaret, hvor vidt trafikskadede elbiler ligeledes er omfattet.

2) Opladning af elbiler stresser batterierne mest. Også her er der flere eksempler på at el- eller hybridbiler bryder i brand i nærliggende lande omkring os, siger Thomas Krebs.

 SKAD’s arbejde med elbiler

  1. SKAD har nu arbejdet siden 2016 konkret med elbilsudfordringen, ikke kun i forbindelse med brand, men også højspænding, og dette fra vugge til grav.
  2. I 2019 og 2020 udgav SKAD guidelines om håndtering og lakering af trafikskadede elbiler, som gratis kan downloades fra SKAD’s hjemmeside.
  3. SKAD er i dag medlem af den tværministerielle arbejdsgruppe, nedsat af regeringen, der arbejder med etablering af den nødvendige lovgivning på flere områder.
  4. Desuden har SKAD vejledt både Venstre og Konservative ved fremsættelse af Forslaget til Folketingsbeslutning – B 286.

 

Kommenter artiklen (3)
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125