23948sdkhjf

Toyota går mod strømmen: Ny mikro bliver de danske forhandleres trumfkort

Mens andre producenter har vendt mikrobilen ryggen, går Toyota den helt anden vej og planlægger produktionen af en helt ny mikrobil.

Den nye model skal fortsat være den økonomisk laveste indstigningsmodel i Toyotas modelprogram og vil blive bygget på koncernens succesfulde GA-B platform, som også er fundamentet i den nye Yaris, der netop er kåret som Årets Bil i Europa 2021, og den kommende Yaris Cross, der introduceres senere på året, oplyser Toyota Danmark.

Anders Tystrup, pressechef hos Toyota Danmark, ønsker ikke at gå i detaljer om tankerne bag præsentationen af en ny mikromodel:

- Men jeg kan sige så meget, at den får meget stor relevans for det europæiske og danske marked, da den bliver udviklet til netop Europa – herunder også til Danmark.

Fortsat stor interesse for mikrobiler

Seat og Skoda har gennem Volkswagen stoppet produktionen af nye Mii- og Citigo-modeller, og mange bilkøbere går efter større biler. Men både Toyota Augo og Citroën C1 var sidste år blandt de ti mest solgte biler i Danmark.

- Hos Toyota mener vi på ingen måde, at markedet for mikrobiler er slukket. Toyota Aygo blev igen vores mest populære model i Danmark i 2020, så der er i høj grad stadig stor interesse for mikrobiler hos danskerne, siger Anders Tystrup og tilføjer:

- Den stadig store interesse for mikrobiler afspejler, at der stadig er et stort behov i Europa og i særdeleshed i Danmark for biler, der ligger på et økonomisk mere attraktivt niveau end biler i andre segmenter end A-segmentet.

Prisbevidst elbil

Platformen er udviklet ud fra den såkaldte Toyota New Global Architecture (TNGA)-filosofi, som flere af Toyotas andre nyere modeller også er blevet udviklet ud fra. Med TNGA-filosofien er der øget fokus på de dynamiske egenskaber, hvilket er med til at give bilerne et lavt tyngdepunkt, bedre styreegenskaber, højere sikkerhed og smartere design.

Toyota har store planer for sine i alt tre modeller, der skal bygges på GA-B-platformen. Mobilitetskoncernen forventer således, at produktionen af Yaris, Yaris Cross og den nye model i A-segmentet samlet set vil være over 500.000 biler i Europa om året.

Det betydelige antal biler skal være med til at sikre stordriftsfordele, som er nødvendige for fortsat at kunne tilbyde et af de vigtigste elementer for kunder til biler i den mindste bilklasse – nemlig en økonomisk attraktiv pakke.

Toyota lægger desuden op til, at den nye mikrobil også bliver med benzinmotor, da det dels er med til at holde prisen nede og dels giver længere distance end en elbil af samme størrelse.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.112