23948sdkhjf

Ugens leder - ...om den dramatiske symbolik: ID.3 er inde - Golf er ude

LEDER Af to grunde vil kåringen af Årets Bil i Danmark 2021 vil gå over i historien, mener chefredaktør Flemming Haslund. Den ene opdagede alle - den anden opdagede stort set ingen.

LEDER DER ER TO grunde til, at kåringen af Årets Bil i Danmark 2021 vil gå over i historien. Den ene opdagede alle - den anden opdagede stort set ingen.

ALLE SÅ, AT benzin- og dieselbilen som konstruktion blev overhalet udenom og indenom af elektrificerede biler. Af de syv i finalen var én, og kun én, udelukkende på benzin; nemlig BMW’s nye 4-serie. Og den bliver endda byggestenen til den kommende elbil, BMW i4.

ALLE ANDRE I finalen er enten egentlige elbiler eller biler med hybridsystemer, de fleste efter det mest CO-2-effektive plugin-system. Dermed peger dette års kåring faktisk stærkere ind i 2020’erne end sidste års, da elbilen Tesla Model 3, som en enlig svale, vandt titlen. Nu er (næsten) alt på el. At der i øvrigt kan være salg i titlen bekræfter Tesla - salget efter kåringen er steget til 2509 biler mod 1770 i tilsvarende periode før kåringen.

SÅ NU ER paradigmeskiftet sket - datoen herfor er tirsdag den 20. oktober 2020, som vi kan skrive ind i historiebøgerne. Og det helt symbolske er jo, at elbilen Volkswagen ID.3 er den indlysende favorit til at vinde titlen, mens den ligeledes nye Volkswagen Golf slet ikke kom i finalen.

OG DET STORT set ingen opdagede: Med i kåringen, men altså ikke i finalen, er det helt nye kinesiske elbilmærke Aiways. Mærket stillede op med to eksemplarer af MPV’en, Aiways U5. Det måske overraskende var bilens oplevede kvalitet med lyden af Audi, når dørene lukkede som et tydeligt eksempel. Men der er mere; bilens måde at køre på er nærmest chokerende god - dejlig kørestilling, hurtig motor, præcise både sikre og sporty køreegenskaber. Hvor kom det lige fra?

BMW’EN PÅ BENZIN var undtagelsen. Golf kom ikke i finalen. En kineser kom flyvende ind fra øst.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094