23948sdkhjf

Toyota Danmark vil øge markedsandel i coronapræget 2020

Verden var en anden i 2019 – sådan synes det – og Toyota Danmarks årsregnskab med udløb i marts kan derfor virke uaktuelt at dvæle ved, selv om det lige er blevet fremlagt.

Fordelen er dog, at ledelsen med en vis grad af sikkerhed kan løfte sløret for forventningerne til dette år; og her mangler ikke ambitioner.

Selv om man forudser et fald i antallet af solgte biler til mellem 150.000 og 200.000, regner Toyota med, at flere danskere vil vælge en japansk bil med ellipselogoet.

 ”Usikkerheden påvirker også vores forventninger til fremtiden, og i det ”nye” marked forventer vi at sælge 16.000 biler, hvilket vil resultere i en estimeret markedsandel på 8 pct.,” står der i ledelsesberetningen.

Yaris hitter fortsat

Sidste år solgte Toyota Danmark i alt 20.115 køretøjer, hvilket udløste en dansk markedsandel på 7,8 pct. Endnu engang var Yaris den mest solgte model, efterfulgt af Aygo og C-HR med henholdsvis 5700, 4200 og 2500 biler.

Hybridteknologien fremhæves som en afgørende faktor for udviklingen. 10.700 af de solgte køretøjer var hybrider – en stigning på 12 pct. i forhold til 2018/19. Toyotas hybridbiler udgjorde desuden størstedelen af det danske hybridsalg.

”Andelen af Toyota Danmarks årlige salg er vokset fra 38 pct. i 2017/18 til 53 pct. i 2019/2020,” står der om Toyotas satsning på hybrider og plugin-hybrider.

Trods tilbageslaget som følge af coronakrisen regner Toyota Danmark med plus på bundlinjen i regnskabsåret 2020-21. I den netop offentliggjorte årsrapport kan Toyota fremvise et resultat efter skat på 209,3 mio. kr., hvilket er en fremgang på 35,6 pct. i forhold til perioden før. Samtidig voksede toplinjen med 3,3 pct. til 2,57 mia. kr.

Toyota Danmark sælger sine biler i samarbejde med 28 uafhængige forhandlere med i alt 89 showrooms og serviceværksteder i hele rigsfællesskabet.  

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.13