23948sdkhjf

Mitsubishi trækker håndbremsen: Stopper for nye lanceringer i Europa

Sparekniven svinges over det europæiske marked for at skære 20 procent i omkostningerne.

Japanske Mitsubishi Motors præsenterede mandag aften en ny, treårig forretningsplan, som i grove træk går ud på at skære helt ind til benet.

Det betyder blandt andet, at bilfabrikanten frem til 2023 vil "fastfryse introduktionen af nye produkter i Europa", står der i præsentationen af den nye strategi, som har fået navnet "Small but Beautiful" - på dansk "lille, men smuk". 

- Vi vil ændre vores strategi fra generel ekspansion til udvælgelse og koncentration, udtaler Takao Kato, adm. direktør i Mitsubishi i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af den nye strategi.

Ifølge det norske bilmedie Bilnytt.no betyder det dog ikke et stop for salget af eksisterende modeller.

Foruden en fravælgelse af det europæiske marked til nye modeller vil Mitsubishi iværksætte en række yderligere tiltag for at reducere sine faste omkostninger med minimum 20 pct. sammenlignet med 2019.

Læs også: Interdan melder ”business as usual” efter Mitsubishi-retræte

Der er tale om blandt andet ansættelsesstop, frivillige pensionsordninger, "arbejdsreformer" for at spare kontorplads og et skærpet fokus på de bilmodeller, Mitsubishi ser størst vækst i: plug-in-hybrider og elbiler samt firhjulstrækkere. 

Koncentrerer sig om ASEAN

Mitsubishis nye strategi med et mere regionalt fokus satser i stedet på Sammenslutningen af Sydøstasiatiske Nationer (ASEAN), Sydamerika, Mellemøsten og Afrika som vækstdriver.

Alene i den asiatiske pendant til EU, ASEAN, forventer Mitsubishis ledelse en øget markedsandel på mere end 11 pct. i 2020-2022. 

Desuden vil man fremover udnytte alliancen med Nissan og Renault i endnu højere grad, for eksempel i udviklingen af førerløse biler og elbiler til det kinesiske marked.

Læs også: Mitsubishi - mestre i salg af firmabiler

Som følge af den nye strategi forventer Mitsubishi et fald i driftsresultatet i 2020 på 9,5 pct. svarende til et underskud på 140 mia. yen. Dog med overskud allerede fra næste år. 

I Danmark er det Interdan, der importerer det japanske bilmærke. Presseansvarlig Hanne Langsig Sørensen understreger, at Mitsubishis beslutning ikke kommer til at få betydning for det danske marked. 

- Vi bliver ved med at varetage eftermarked og garanti, så kunderne kan være helt trygge, siger hun og tilføjer: 

- Vi har ikke fået en deadline på udfasning af de eksisterende modeller, så importen fortsætter uændret indtil videre. 

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.11