23948sdkhjf

Det betyder Motorstyrelsens stramninger for importbiler

| Af Ida Nynne Daarbak Jensen | Tip redaktionen om en historie

JURAKLUMME: Skat har strammet reglerne og kontrollen på motorområdet. Det giver anledning til flere juridiske overvejelser.

JURA Den 12. juni offentliggjorde Skatteministeriet en ny politisk aftale, der har til formål at styrke kontrollen og stramme reglerne på motorområdet.

Aftalen har en bred politisk opbakning fra et enigt Folketing. Som et led i den seneste politiske aftale på motorområdet fra 2019 blev det aftalt, at der skulle igangsættes en undersøgelse af regelefterlevelsen ved import af brugte køretøjer.



Den gennemførte stikprøvekontrol skulle efter Skatteministeriets pressemeddelelse vise, at selvanmeldere fastsætter værdien af importerede brugte køretøjer for lavt. I ca. 30 % af sagerne skete der en efterregulering. Det må alt andet betyde, at der i ca. 70 % af tilfældene ikke var problemer.

Konkret er det aftalt, at kontroltrykket skal øges gradvist fra 2 til 10 % i løbet af 2020, og herefter 10 til 15 pct. - altså en forøgelse på 50 % i 2021. Det kunne have været interessant, hvis der af aftaleteksten havde indgået oplysninger om, i hvor stor udstrækning påklagede værdiansættelser stadfæstes eller ændres af Motorankenævn, ligesom det også kunne have været interessant, at stikprøveundersøgelsen var offentliggjort i sin helhed.

Mange skøn
Alle, der arbejder med værdiansættelse af biler ved, at det ikke er en nem opgave. Det er et skøn, som virksomheden som selvanmelder er blevet uddelegeret til at foretage efter Motorstyrelsens retningslinjer og med behørig dokumentation for værdifastsættelsen.

Men det er et skøn man som selvanmelder må foretage, og der er ikke et evident svar på, hvad et brugt køretøj er værd, og dens værdi kan altid diskuteres. Og det gør Motorstyrelsen gerne og ofte, hvilket vores medlemmer i AutoBranchen Danmark ofte mærker.

Læs også: Brug for flere lærlinge - også midt i en krisetid

Vi kan nok alle hurtige blive enige om, at der brodne kar i branchen, der misbruger reglerne, og derfor er det også godt, at der bliver set på reglerne, og lavet ekstra kontroller.

Men det kommer alt andet lige til at gå ud over den langt overvejende andel af selvanmeldere, der godt kan finde ud af at følge reglerne. Hvilket de allerede gør, når deres værdifastsættelser foretaget efter reglerne og retningslinjerne og med korrekt dokumentation alligevel bliver efterreguleret.

Men det går også ud over de bilforhandlere, der følger reglerne, når deres kollegaer, der ikke gør, kan sælge samme model til en langt lavere pris, og derfor er en større kontrol på sin plads.

Rent juridisk har man som selvanmelder fået retten til at foretage en skøn over værdifastsættelsen af ens køretøjer, og hvis man har fulgt reglerne for værdifastsættelse, medsendt den korrekte dokumentation med sammenlignelige køretøjer, jamen så er selvanmelderens skøn lige så korrekt som Motorstyrelsen.

Læs også: Når en brugt bil er gennemtæret

Motorstyrelsen må kun anfægte og foretage efterregulering på et køretøj, hvis der er deciderede fejl i værdifastsættelsen eller dokumentationen (fx brugt forkerte annoncer), men ellers er det i strid med de forvaltningsretlige regler Motorstyrelsen er underlagt, at underkende et korrekt foretaget skøn.

I disse tilfælde råder vi altid vores medlemmer til at klage over afgørelsen til Skatteankestyrelsen, hvis en snak med sagsbehandleren hos Motorstyrelsen ikke ændrer deres holdning.

Fradrag nedsættes
Ud over det øgede kontroltryk er planen ifølge aftaleteksten i løbet af 2021 at nedsætte fradraget eller tillægget fra nuværende 5 % til 2 % på under og over middel standsvurderingen hos synshallerne fra 1. januar 2021.

Det beskrives i aftaleteksten, at dette sker for at reducere incitamentet til snyd med standsvurderinger.

Læs også: Sådan undgår du at betale for meget i afgift

Aftaleteksten omtaler blot, at en større del af de køretøjer, som selvanmeldere værdifastsætter, vurderes i "under middel" stand af synshallerne end de køretøjer, som Motorstyrelsen værdifastsætter.

Principielt bør tilsynet med synshallerne varetages af Færdselsstyrelsen. Hvis der er snyd med toldsynet, skal der sættes ind over for det, men rette myndighed er her Færdselsstyrelsen. Der kan her med rette stilles det spørgsmål, om Motorstyrelsens medarbejdere har de samme kompetencer til at vurdere et køretøjs stand som uddannet personale i synshallerne.

Kravlegårdsordningen fortsætter efter 1. juli 2020 med den nuværende periode på 6 måneder, således at Motorstyrelsen følger nye selvanmeldere tæt med vejledning og pristjek.

Toldsyns gyldighed ensartes ved import og eksport af køretøjer, således at fristen fra 1. januar 2021 fastsættes til 4 uger. Standsvurderingen vil derfor blive foretage tæt på det importerede køretøjs registreringstidspunkt.

Læs også: Er kosmetiske skader på bilen en mangel?

Interessant landsretsdom
Østre Landsret afsagde i december 2019 en dom, hvor landsretten underkendte en administrativt fastsat frist på én arbejdsdag for at få foretaget en værditabsberegning af et leasingkøretøj. Leasingselskabet vandt sagen.

Landsrettens dom ændres nu via lovgivning, idet der pr. 1. januar 2021 indføres en frist på 7 dage til at ansøge om denne værditabsberegning. Dette initiativ rejser nogle EU-retlige spørgsmål, idet EU-Domstolen i en sag fra starten af 00´erne fastslog, at en frist på 3 dage var i strid med EU-retten. Om en frist på 7 dage er mere medholdelig med EU-retten er tvivlsomt.

Mere om: juraklumme
Hold dig opdateret med Motor-magasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Her købes flest og færrest elbiler

Plus

Elbil-markedet hæmmet af dyr ladestrøm på farten

Danske elbilister i foreningen FDEL har klaget til Forbruger- og Konkurrencestyrelsen over, hvad de kalder en jungle af hæmmende prisstrukturer, som kan hindre salget af elbiler.

Bilsalget på vej ud af corona-krisen

Efter et par hårde måneder, giver salgstallene for juni måned grund til optimisme. Den forgangne måneds bilsalg var kun beskedent lavere end i juni 2019, viser tallene fra De Danske Bilimportører.

Vettel: Ferrari tilbød mig aldrig en ny kontrakt

Plus

Byens Bilpleje ind i Sverige via opkøb

Vækst uden for Danmarks grænser er målet, og Tyskland, Norge og Finland er også i pipelinen.

Sådan bliver bilsælgeren digital

Mommark, Auto-IT og Bilbranchen står bag ny digital uddannelse i bilbranchen med fokus på kundens digitale rejse.

Nyhedsbrev

8.402 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

En uforudsigelig F1-sæson i vente

Vinder Hamilton sit syvende verdensmesterskab? Hvordan vil en "fyret" Vettel gebærde sig? Og kan Kevin blive best of the rest? I weekenden flages F1 2020 i gang igen.

Online Avis Arkiv
Plus

Formel 1 for begyndere

Har du aldrig tilbragt en weekend i sofaen med fjernsynet kørende til lyden af brølende V6-motorer? Og giver denne sommers staycation anledning til at tjekke motorsportens kongeklasse ud. Så er her en guide, der klæder dig på til at få styr på, hvad der foregår og hvornår.

Plus

Ejner Hessel præsenterer ny direktør og et tilfredsstillende regnskab

Bjarne Hessel afløses af svigersønnen Benjamin Mahr, der skal lede en af Danmarks største bilforhandlere.

Plus

Folketinget tager næste skridt mod elbiler

Der blev i nat givet håndslag på en aftale til efteråret om bilafgifter. Aftalen lægger op til en varig løsning for afgifter på både eldrevne og fossildrevne biler. Flere ladestandere og flere kommunale elbiler er konkrete løfter

Det betyder Motorstyrelsens stramninger for importbiler

Derfor vælger køberne et bilmærke

Hvad er de væsentligste årsager til, at du har valgt netop den bil?

Plus

Se listen: De modtager mest i lønkompensation

Den danske autobranche har foreløbig fået lønkompensation for over 300 mio. kr. Tre bilforhandlere stopper listen.

Forsigtig optimisme i bilbranchen

Seneste tal tyder på, at bunden af coronakrisen er nået, og at både nybilsalget og eftermarkedet er på vej tilbage mod niveauet før corona-situationen satte ind.

Motorstyrelsen klar til vurderinger

1. juli lukker selvanmelderordningen ved eksport af biler. Sådan har Motorstyrelsen forberedt sig på at at kunne værdifastsætte bilerne.

MG vælger Digital-Servicebook som leverandør

Digital tilgang hos relancerede MG til bilsalg og servicemarkedet har ført til det nye samarbejde. Digital-Servicebook forventer flere bilmærker i sit system.

Plus 1

Skatteministeren: Fuld stop for snyd med import af brugte biler

DEBAT. Skatteminister Morten Bødskov (S) har skrevet dette indlæg til Motor-magasinet, hvor han vil gøre op med fejl og snyd inden for motorområdet.

Skat skærper kontrol med import af brugte biler

Motorstyrelsens stikprøver viser tegn på muligt snyd ved import af brugte biler. Skat er klar med nye initiativer.

Bilforhandlere kan få besøg af lokale folkeskoleelever

Plus

Steffensen ude som direktør

Østjysk BMW-specialist vil geare op

Brugtbilmarkedet er brandvarmt

Fortsat fuld fart på brugtvognssalget, melder Bilbasen – og salgstallene kan faktisk overhale 2019.

Plus

18 konkurser i autobranchen i maj

Se her den seneste oversigt over konkurser i branchen fra Statstidende.

Plus

Q&A - Ny Hessel-direktør: Dette mærke performer dårligt

Ejner Hessel A/S har fået ny adm. direktør, Benjamin Mahr. Her svarer han på, hvad hanser som de største udfordringer, hvilke bilmærker, der har underperformet og hvad han har lært af corona

Samsø har flest elbiler

Ny dæk-direktør

Auto IT siger farvel til næstformand

Plus

Tre nye i bestyrelsen hos Skorstensgaard

Når en brugt bil er gennemtæret

Plus

Racerklassen TCR er på TV - konkurrenten Super GT på Facebook

Plus

Ny direktør for Hella i Danmark

Tysk firmabil i Danmark: Porsche gav skattesmæk

Plus

Konkurser i april i autobranchen

Sådan undgår du at betale for meget i afgift

Plus

Større rokade i Interdans bestyrelser

Plus

Q&A - hvem skal servicere de nye MG'er

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Er den nye Defender for blød? Her er Ineos Grenadier

Punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Nyt overblik i AutoDesktop gør mersalg lettere

Coronafrygt? Kør-selv er den sikreste form for ferie

Udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Kabelforskrækket? Nu kan Jaguar I-Pace oplades trådløst

Har du hørt om SpillGuard®?

Mange forespørgsler på udsugning hos tandlæger i hele Verden

Højresvingskamera giver bedre overblik

Øget effektivitet med MoonWalk - automatiseret blandeanlag

Anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

Range Rover Evoque er vokset ud af dametasken

COVID-19: bott Care Screen

Sandblæsekabine med cyklon

Udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

Dygtige drenge udlært fra TEC Erhvervsskole

Volkswagen investerer 1,3 mia. kroner i fremtidens batterier

Stærke priser på aircondition reservedele!

Japansk blasfemi - kan du nøjes med fire cylindre i en Supra

Fyld op med PyroBubbles® under transport

Effektiv desinficering af større overflader mod bl.a. Corona

Send til en kollega

0.25