23948sdkhjf

Corona sluger forventet elbil-opsving

Krisen kan ødelægge grundlaget for 1,3 mio. elbiler i Danmark i 2030, mener AutoBranchen Danmark i en kommentar til ingeniørforeningens bud på at nå elbil-planen.

OMLÆGNING Ingeniørforeningen (IDA) har fremlagt forslag til, hvordan Danmark skal nå sin 70% reduktion af emissioner i 2030, som blev aftalt i Parisaftalen. Der skal investeres godt 73 milliarder kroner i transportsektoren, og i 2030 skal der være 1,3 mio. elbiler i Danmark.

Det betyder et farvel til et stort antal benzin- eller dieselmotorer om blot ti år. Oveni det foreslår de Radikale, som noget nyt, et forbud mod salg af benzin- og dieselbiler i 2025, hvilket dog er helt utænkeligt. Hverken forbrugere eller bilfabrikkerne kan nå at omstille sig så hurtigt.



IDA-rapporten er mere ambitiøs og fremlægger desuden interessante bud på, hvordan en ny registreringsafgift kan kombineres med en form for frivillig roadpricing. Men der er en del men’er i IDA’s oplæg om transportsektoren anno 2030.

Coronakrise svækker elbil-udbud
Ifølge den europæiske organisation ACEA, som samler statistik på bilsalget i Europa, udgør elbiler omkring 4% af den samlede vognpark, og Danmark er på niveau med resten af EU. Coronakrisen gør dog rigtig ondt på autobranchen, og allerede inden krisen ramte var det dyrere at fremstille elbiler end konventionelle. Dertil vil lange nedlukninger af produktionsanlæggene på alle kontinenter betyde meget lange ventetider på mange bilmodeller. Kort før coronakrisen var der eksempler på leveringstider på visse elbiler på op mod 16 til 18 måneder. Kombineret med en svækket global økonomi kan det give store opstartsvanskeligheder for elektriske køretøjer.

Få tror på 2030 salgstal
AutoBranchen Danmark gennemfører løbende undersøgelser om forventningen blandt landets bilforhandlere til udviklingen af bilsalget. I en undersøgelse fra januar 2020 forventede 86%, at der ville blive solgt mange flere elbiler i 2020 end i 2019. De fik ret. År til dato er salgsfremgangen over 70%.

Men på spørgsmålet om 1 mio. elbiler i 2030 var landets bilforhandlere langt mere skeptiske. Kun 2% af de adspurgte tror på, at vi rammer det magiske tal om blot ti år. Måske får de ret. Når bilforhandlerne skal pege på, hvad der skal til for at styrke salget af elbiler så dramatisk, som Ingeniørforeningen IDA foreslår, er svarene:

Læs også: Ny kineser: Når prisen betyder noget


• Langsigtet og lav registreringsafgift

• Forbedret rækkevidde

• Netværket til opladning skal udbygges markant



Besvarelser bygger på tusindvis af kundekontakter rundt om i landet. De fleste bilkøbere har især svært ved at se en hverdag hænge sammen med en bil, der kører 300-400 kilometer per opladning. Ikke så meget på grund af rækkevidden, men mere på grund af de meget lange opladningstider og det dårlige ladenetværk i store dele af Danmark.

Læs også: Bilkøbere har taget revanche efter roligt coronaforår


Ifølge Dansk Energi koster udbygningen af ladenetværket mellem 30-50 milliarder kroner alt efter model. Det vil give Danmark godt 800.000 nye ladestandere.

Investeringsgrundlag væk
Så vejen til 1,3 mio. elbiler i 2030 er bestemt ikke en lige streg i sandet. Slet ikke med corona-bølgen, som har skyllet ti års fremgang i bilbranchen væk. Og dermed store dele af det investeringsgrundlag, som skal til for at flere elbiler ser dagens lys de næste ti år. Derfor skal der politisk handling til nu, og det kan kun gå for langsomt. Især skal der skabes ro om afgifterne, og der skal investeres massivt i infrastruktur.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.157