23948sdkhjf
>

Venlig bybil fra Citroën - en 2EV

Franske Citroën vil også ind på markedet for eldrevne bybiler. Konceptet lanceres i hjemlandet Frankrig i denne måned til en overraskende lav pris.

ELBIL Det er bestemt ikke de tekniske data, der imponerer i Citroëns nye minielbil, Ami, som vel også snarere er en scooter med tag. Den vejer 425 kg og måler 2,5 meter i længden og 1,5 meter i bredden og er beregnet til bykørsel. Den er forsynet med et 5,5 kWh batteri, der kan oplades via en almindelig stikkontakt, og som giver en rækkevidde på 70 km. Topfart på små 45 km/t, hvilket betyder, at 16-årige må køre den i flere EU-lande, hvis de har knallertkørekort. I Frankrig vil børn helt ned til 14 år lovligt kunne køre dimsen.

I Danmark vil den formentlig blive sidestillet med en knallert 45 eller ATV.



Citroën kalder den faktisk ikke selv en bil, men et mobilitets objekt. Det skal nemlig ikke ses som en afløser til bilen, men som et tillæg, og i langt højere grad som et alternativ til bussen, cyklen eller andre transportmidler.

Konstruktionen af Ami One er gjort simpel for at holde omkostningerne nede. Dette er gjort ved at lave et design, hvor flest mulige dele kan bruges mere end et sted.

Derfor er de fleste dele til fronten og bagenden ens, ligesom de to sider er identiske. Hvilket gør, at dørene også åbner hver sin retning. Så døren i førersiden åbner modsat i forhold til de traditionelle biler. Citroën har tidligere fundet inspiration til interiørdesign i andre dele af transport/rejseverdenen, hvilket også ses i Ami One, der i stedet for almindelige dørhåndtag har gummistropper. Og hvor det normalt er en nøgle, der bruges, så er der her en QR-kode på døren, der skal give adgang, når den scannes med en smartphone.

Også en Ami i 60’erne-70’erne

Læs også: Nu skal Fisker Inc. og elbilerne på børsen i New York


Navnet Ami betyder ven på fransk, og kendere af franske biler vil vide, at Citroën op gennem 60’erne og 70’erne også havde en Ami på programmet, som faktisk var en af fabrikkens bedst sælgende biler og desuden gik under tilnavnet 3CV med henvisningen til den ikoniske 2CV. Ami blev afløst af Visa i 1978.

Prisen for den nye Citroën Ami bliver 6.000 euro svarende til 45.000 kr, når den bliver sat til salg i Frankrig. Bilen kan desuden lejes for 20 euro eller 150 kr. om måneden med en udbetaling på 20.000 kr.

Citroën, der i Danmark importeres af Interdan, kan ikke sige, hvornår Ami kommer til Danmark.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.094