23948sdkhjf

Nedslidte dæk kan blive til nye plastkofangere

En ung forsker ved DTU forsøger at give pulveriserede bildæk ændrede egenskaber til brug i nye plastemner.

GENVINDING Verdens fokus er på CO2 og genvinding af ressourcer. Og her er alle tiltag velkomne, der kan genbruge nedslidte eller ødelagte emner. Der kasseres fire millioner tons dæk årligt i alene EU, og det har fået den studerende Alberto Basso ved DTU Mekanik i Lyngby ved København til at forske i, hvordan brugte dæk fra biler og lastvogne kan granuleres og måske genanvendes som fyld i plastik i kraft af kemiske ændringer.

Da Alberto Basso skrev sit speciale som studerende på DTU Mekanik, var han ikke i tvivl om, at det skulle handle om genanvendelse af bildæk på grund af de store affaldsmængder, hvor en øget anvendelse kan få stor betydning.

Galvaniseret problem

Bildæk er fremstillet af bl.a. gummi og metaltråde, der er galvaniserede for at kunne holde til det store slid, de udsættes for. Galvaniseringen betyder, at dækkene ikke kan smeltes om og anvendes til nye formål. Kasserede bildæk bliver derfor granuleret, hvorefter en del bliver anvendt på kunststoffodboldbaner eller som fyld i beton og asfalt. Resten ender som affald.

Alberto Basso var interesseret i, om de brugte bildæk i større udstrækning kunne blive til en ny ressource. Hans tanke var at anvende de granulerede bildæk som fyldstof i plastik. Tidligere er forskere lykkedes med at blande en lille mængde på 10-20 procent granulat i en flydende polymerblanding, som efterfølgende blev hældt i forme og kunne anvendes som plastkomponenter.

Helt op til 80 procent

Det gav den unge studerende mod på at undersøge, om det er muligt at øge andelen af granulat fra bildæk i polymerblandingen for på den måde at sikre en større genanvendelse.

- Jeg lavede en stribe forsøg, hvor størrelsen af de granulater, som bildækkene blev forarbejdet til, varierede fra cirka 0,8 mm til 75 mikrometer, hvor sidstnævnte nærmest har konsistens af fint pulver, fortæller Alberto Basso. Samtidig varierede han mængden af det granulerede bildæk i polymer-blandingen til at udgøre 60%, 70% og 80%.

- Det viste sig, at jeg, ved at anvende den mindste størrelse granulat fra bildæk, kunne lykkes med at blande helt op til 80% i polymeren. Det åbner for store perspektiver i forhold til en øget anvendelse af brugte bildæk, forklarer Alberto Basso.

Godte til bilindustrien

Blandingen af 80% pulvergranulat og flydende polymer får en konsistens, så den kan hældes i en form og støbes til den ønskede facon. Herefter blev komponenten udsat for de mekaniske test, der anvendes til at bedømme materialers egenskaber.

Testene viste, at komponenten er meget bøjelig, men til gengæld ikke har så stor styrke som mere rene plastblandinger.

Det næste skridt er derfor at arbejde videre med blandingen og undersøge, hvordan materialet kan gøres stærkere. Det kommer til at ske i et projekt, som Alberto Basso vil gennemføre som ph.d. studerende de næste to år.

Seniorforsker Yang Zhang, der er Alberto Bassos vejleder, er meget optimistisk over for fremtidige anvendelser.

- Man kan forestille sig, at komponenter fremstillet af tidligere bildæk og polypropylen fremover kan anvendes af eksempelvis bilindustrien. Måske til kofangere eller andre bildele, ligesom man helt sikkert også kan tænke sig anvendelsesmuligheder i helt andre industrier. Med en øget styrke vil materialet kunne blive konkurrencedygtigt i mange sammenhænge, siger Yang Zhang. 
 

Læs mere om: dæk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109