23948sdkhjf

Mild vinter tærer også bilerne

Det fugtige vejr er en dødbider på bilerne, så rustbeskyttelsesbranchen bør markedsføre sig, selv om frost og vejsalt er udeblevet.

MARKEDSFØRING Sprøjtecentre rundt i landet må lægge ryg til, at vinteren nærmest er totalt udeblevet denne vinter, og dermed også vejsaltet, der angriber bilernes stål og gummi. Vi har således set det laveste forbrug af vejsalt siden årtusindeskiftet, melder Applus Bilsyn i en pressemeddelelse, og det betyder, ifølge synsaktøren, færre rustskader på bilerne.

Normalt spreder direktoratets lastbiler omkring 58.000 tons salt på en gennemsnitlig vinter. Sidste år kørte de kun 27.328 ton hvid vejsalt ud. Og det skal bilejerne være glade for, vurderer bileksperter.

Bombardement bag rustskader
- 19 ud af 20 rustskader opstår typisk henover vinteren. Det er her, bilen bombarderes med småsten, som ødelægger rustbeskyttelsen på undervognen. Oveni det skaber fugt, is, sne og salt et skadeligt økosystem for begyndende rust, forklarer kvalitetschef hos Applus Bilsyn, Paul Christensen. Han siger videre:

- Indtil videre har vi haft masser af nedbør, hvilket også kan generere rust. Men på den positive side har vi både været forskånet for sne, is og en masse salt. Det skal bilejerne være glade for, for det betyder færre rustskader og rustreparationer.

Ifølge Applus Bilsyn er især undervognen, skærme, hjulophæng, vanger og steder, hvor metallet er bukket og nittet sammen, udsatte. Både bilejere og synshaller bør jævnligt kontrollere bilernes rustbeskyttelse, også selv om beskyttelseslaget fra enten fabrik eller efterfølgende rustbehandling typisk holder tre-fire år.

Alle aktører omkring bilers rusttilstand, herunder de kontrollerende virksomheder FDM og Teknologisk Institut, anbefaler supplerende rustbehandling, helst når bilerne er helt nye for at forsegle hulrum, vanger og plader, inden rust opstår.

Saltsprederne i garage
Dansk Meteorologisk Institut venter ikke markante vejrskift i de kommende måneder. Dermed kan en stor del af saltsprederne formentlig forblive i garagen, oplyser Vejdirektoratet.

- Vi fortsætter den nuværende saltningspraksis, hvor vi salter præventivt, så statsvejnettet ikke bliver glat. Kommer der ikke et vejrskifte, kan det betyde et mindre forbrug af salt i forhold til en normal vinter, siger teamleder på vintervagtcentralen i Aalborg, Carina Meldgaard Frandsen. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189