23948sdkhjf

Rasmus er både student og lastvognsmekaniker: - Det kunne ikke være bedre

| Af Jørn Larsen | Tip redaktionen om en historie

Det blev et både-og, da Rasmus Emil Olsen skulle vælge mellem teknisk skole og gymnasiet.

Det er langtfra tilfældigt, at Rasmus Emil Olsen arbejder med lastbiler hos Im. Stilholt på Ølgodvej i Aalborg Øst.

- Lige fra jeg var helt lille, har jeg altid haft med lastbiler at gøre. Min far kørte lastbil, og det har altid ligget i kortene, at jeg på et tidspunkt selv skulle køre lastbil, fortæller han.



Det kom han nu ikke til. For han fandt ud af, at det var spændende at skille ting ad, finde ud af, hvordan de virkede og samle dem igen.

- Jeg bestemte ret tidligt, at jeg ville være lastvognsmekaniker, fortæller han.

- Men jeg har også altid været glad for at gå i skole. Jeg kan godt lide fag som sprog, matematik og geografi.

- Jeg var ikke i tvivl
Da Rasmus Emil Olsen skulle videre efter folkeskolen, var EUX kort forinden dukket op som en mulighed. EUX er den ungdomsuddannelse, hvor man på samme tid både tager en studentereksamen og gennemfører en erhvervsuddannelse.

- Jeg var ikke i tvivl om, at det lige var mig. Jeg har altid gået lidt frem og tilbage. Skulle jeg på gymnasiet, eller skulle jeg vælge erhvervsskolen? Derfor kunne EUX ikke være bedre for en som mig, siger han.

- Jeg føler, at jeg gennem min EUX-uddannelse har fået flere kort at spille med. Det er godt at have en teoretisk baggrundsviden og selv kunne læse op på tingene. Og at have en gymnasieuddannelse hjælper rigtig meget.

Glad for studentereksamen
Han kunne godt mærke, at det var en forholdsvis ny uddannelse, da han begyndte.

- Men lærerne gjorde et stort stykke arbejde for, at vi kom igennem det, vi skulle. Jeg føler ikke, at jeg er gået glip af noget - hverken som student eller håndværker.

Og selvom han indimellem spekulerede over, hvordan han rent praktisk kunne bruge den viden, han fik ud af at analysere et digt i en af dansktimerne, er han glad for sin studentereksamen.

- Det er langt væk fra den virkelighed, jeg har i dag. Men der er ingen tvivl om, at det har givet mig en baggrundsviden, jeg ikke vil være foruden.

Hvordan fik du dit nuværende job?
- Jeg kom i erhvervspraktik 14 dage herude, mens jeg var på erhvervsskolen. Jeg gav den en skalle og fik bagefter at vide, at hvis jeg havde lyst til at være lærling her, så var pladsen min. Jeg blev student i sommeren 2018 og fik mit svendebrev 1. januar i år. Lige da jeg var blevet færdig som student, var jeg til en samtale igen og blev spurgt, om jeg ville fortsætte her, for de ville gerne beholde mig.

Hvad er dine vigtigste opgaver?
- Det er svært at sætte ord på, hvad vi lige præcis laver. Nogle opgaver er meget omfattende, andre er bare nogle småting. Men vi sørger for at holde hjulene i gang i Danmarks travleste branche - transportbranchen.

Hvilke egenskaber er vigtige at have i dit job?
- Du skal kunne dit håndværk. Men du skal også kunne noget som person og menneske. Vi har meget med vores kunder at gøre, og du skal kunne tage en snak med kunderne og fortælle dem på en forståelig måde, hvad der er galt med deres lastbil.

Hvem har gavn af det, du laver?
- Kunderne har nok den største gavn. Det er deres hjul og virksomhed, vi holder i gang. Men vi har det også som virksomhed, og jeg har det personligt. Jeg er rigtig glad for det, jeg laver. Det har stor en værdi for mig at lave et godt stykke arbejde. Det giver meget, at du laver en lastbil og bagefter ser den komme kørende ude på vejen. Det kan man godt blive lidt stolt over.

Hvad er din største bedrift på jobbet?
- Det er nok, når man står til langt ud på natten - og intet har fungeret. Alligevel rykker man igennem og får kunden ud at køre igen.

Hvad er din største bommert?
- Der sker altid fejl. Det er menneskeligt - men det er selvfølgelig træls i vores branche. Nogle gange skal der fejl til, for at man lærer af det.

Hvad er det bedste ved arbejdet?
- Det er svært at udpege en enkelt ting. Måske den afvekslende hverdag. Du ved ikke om morgenen, hvad du skal ud og lave. Du står op hver dag og gør dit bedste. Og du har nogle kolleger, der er så dygtige, at du kan sparre med dem og selv bliver dygtigere.

Hvad er det værste?
- At man er i en branche, hvor der er så travlt, at man indimellem glemmer sig selv og sine kolleger. At det skal gå så hurtigt. Det kan godt tynge, at ønsket er, at bilerne skal kunne køre igen, nærmest inden de er kommet indenfor på værkstedet.

Hvad overrasker andre, når du fortæller om dit job?
- Vores arbejdstider. Mange tror, at det er fra syv til fire. Men vi er her stort set hele døgnet. Vi er disponible 24/7. Vi er i en branche, hvor der ikke er råd til at holde stille.

Hvordan ser fremtiden ud i din branche?
- Den ser lys ud. Der er fremgang i branchen, og der kommer flere og flere lastbiler på vejene. Jeg tror ikke, at vi kommer til at mangle arbejde. Det er skønt at være i en branche, der er så udviklende. Hvor der sker noget nyt hele tiden.

Hvis du skulle have et andet job, hvad skulle det så være?
- Så tror jeg, at jeg skulle være produktionsingeniør - også inde for autobranchen. Jeg kunne godt tænke mig at være med til at designe og udvikle nye lastbiler. Det ville være spændende.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Skorstensgaard tredobler omsætning trods modstand fra mærkeværksteder

Mærkeværkstedernes kampagne i Skive mod Skorstensgaard fortsætter og kan have givet bagslag; det nye Skorstensgaard-værksted har tredoblet omsætningen.

Plus

Danske Nissens lancerer serie af EGR-ventiler

Den danske producent af motorkølings- og klimakomponenter, Nissens Automotive, har lanceret EGR-ventilerne som sin nyeste produktgruppe til eftermarkedet.

Plus

Politiker og ekspert: Stop vejvreden

Plus

"Grøn benzin" gi’r motorproblemer for klassikere

Plus

Forsikringsselskabet If køber vejhjælp

Nyhedsbrev

8.299 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Derfor skal du gemme køresedlerne

Online Avis Arkiv
Plus

Dansk business-eventyr i pickup-trucks

Det danske firma Mountain Top er formentligt Danmarks største eksportsucces i autobranchen - pengepungen bugner og ambitionerne er store.

Plus

Nye tal: God økonomi kaster rekordstort bilsalg af sig

Det danske bilsalg er på vej mod rekordår. Erhvervenes leasing af nye biler er især med til at drive salget fremad.

Plus

Klassisk race får overraskende anerkendelse

Salling Fondene af alle giver klassisk motorsport en håndsrækning; helt konkret med donation, men også med prestige.

Kia lancerer sin egen motorolie

Plus

Analyse: Wild west - alle mod alle på det danske oliemarked

Værkstedernes tidligere loyalitet mod mærker og leverandører i olie og smøreprodukter er passé, mener brancherådgiver. Turbulens efter leverandørskifte hos de store grossister.

Plus

To nye midler mod tærende førtænding

DBFU’s medlemmer skal sælge Codan-forsikringer

Plus

Elever suger viden om moderne forretningsmetoder

Plus

Viser den en ny trend? Kunder i kø efter ny elbil

- Vi forventer at fordoble vores salg af biler i 2020. Sådan vurderer den danske importør af Porsche. Bilen, der skal gøre det, er mærkets første elbil, Taycan, der lander under 1 mio. kr., hvis forslaget til finanslov bliver en realitet.

Mere samarbejde: Bilbasen samarbejder med AL Finans

Bilkøberne kan selv tilpasse betingelserne for et billån takket være i et nyt samarbejde mellem Bilbasen og AL Finans.

Plus 1

Nu er det lov - ny lov accelererer udviklingen for elbiler

Danmark har fået en ny klimalov, der bl.a. ”vil ændre vores måde at transportere os,” som klimaminister Dan Jørgensen udtrykker det. Loven vil sætte mere fart under den firehjulede grønne udvikling.

Kevins fem sæsoner i Formel 1

Kevin Magnussen, Danmarks kører i Formel 1, har faktisk været med i hele fem år - et for McLaren, et for Renault og nu tre for Haas. Kan du huske hvordan det gik de fem sæsoner?

Lad os få en debat om lakeringsydelser

DEBAT: AutoBranchen Danmark er kritisk ved Forsikring & Pensions monopol på taksering af ydelser på lak og karrosseri, skriver Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

Omrokering hos Nellemann - her blandt de dyreste biler

Plus

Nu skal vi høre hvorfor - 4 spørgsmål til forsikringsselskaberne

På værkstederne hører vi igen og igen de samme spørgsmål om forsikringsselskaberne. Vi stiller de typiske spørgsmål til skadechef for auto hos Gjensidige Forsikring, Karsten Moos.

Lakering af elbiler kan være livsfarligt

Dansk Bilbrancheråd efterlyser regler og lovgivning, når det gælder lakering af el- og hybridbiler.

Plus

Handelen kunne ikke gå tilbage - SÅ blev Teslaen dyr

En sælger forsøgte at lade en handel gå tilbage, da det viste sig, at salgsprisen fejlagtigt var angivet uden afgift. Hør hvor man skal passe særligt på.

3 korte fra bilverdenen

Plus

Ny salgs-uddannelse er i tråd med udviklingen

UGENS LEDER ...om en lysegrøn finanslov

Plus

Hør Kevins egen forklaring: Derfor blev 2019 en fiasko

Få en tækkelig værkstedskalender

Plus

Additiver er også relevante til fremtidens benzin

Medlemsboom hos Din Bilpartner

Red weekend branchens Black Friday

Plus

Ballade i synsbranchen: Ny EU-regel skaber kaos

Plus

Grøn genbrugs-strategi hos award vinder

Infrastruktur til elbiler er en hastesag

UGENS LEDER ... om Formel 1 i flyverskjul

Plus

Motorsport gør hverdagsdæk miljørigtige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Smart Multi-stige!

Jeep Cherokee Facelift fra Dansk anhængertræk GDW

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

Specialist i udstødningssystemer.

ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Kia Ceed 5 døre T60 system

e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Slut med mavefornemmelser - Bilhuset styres med knuste tal

En hyldest til Godzilla – Nissan GT-R fylder 50 år

Tesla: Triscan først med drivakselled og manchetter

Vi Forlænger Tilbuddene Fra FTZ Messen

Skadesdele!

Rebellen har overtaget bilmarkedet

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Næsejob til Jaguar F-Type

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Svindel for 65 milliarder...

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Yamaha Ténéré 700 – genvejen til en Dakar-ræser

Audi Q8 skjult aftageligt anhængertræk T60 system

Rotinger Sportsbremsekits!

Hvad i hulen betyder ATEX?

Send til en kollega

0.191