23948sdkhjf

Autolakerere bør ansætte flere elever

På uddannelsen til karrosseritekniker har 95 procent af eleverne en aftale med en virksomhed, inden de begynder på grundforløb 2, mens kun fem procent ikke har en forudgående aftale. På lakområdet er tallene lige omvendt.

Den motiverede og loyale elev har ofte fået sin praktikplads, før han eller hun begynder på Grundforløb 2 (GF2).

Selvfølgelig er der undtagelser, men set over en bred kams, er det erfaringen fra College360 i Silkeborg, der udbyder uddannelser som personvognsmekaniker, karrosseritekniker og autolakerer. For autolakererne gælder, at College360 er landets eneste skole.



Derfor slår autolakerernes uddannelsessted nu alarm i forhold til, at virksomhederne bør ansætte eleverne før GF2. Daniel Krarup Jørgensen er uddannelsesleder på College360 inden for karrosseritekniker og autolakerer, og han er bekymret over tendensen.

- I forhold til andre uddannelser, så ser vi blandt autolakererne et stort frafald af elever på Grundforløb 2, og de er kendetegnet ved, at eleverne ikke har en praktikaftale med en virksomhed, fortæller han.

Autolakereruddannelsen undgik lige akkurat at komme ind under Undervisningsministeriets kvoteordning for 2020. Det samme var gældende for 2019. En kvoteordning betyder, at kun en vis mængde elever kan optages på skolen uden, at eleven har en forudgående praktikaftale med en virksomhed.

På uddannelsen til karrosseritekniker har 95 procent af eleverne en aftale med en virksomhed, inden de begynder på GF2, mens kun fem procent ikke har en forudgående aftale. På lakområdet er tallene lige omvendt. Det giver - set over en bred kam - en ganske anden type elever.

Mere motiveret elev
- En elev, som har en praktikaftale inden GF2, er en langt mere motiveret bedre elev. Det giver mindre fravær og meget mere engagement. Virksomhederne på lakområdet har vænnet sig til, at de ringer til skolen, når de skal bruge en elev. Det ville være langt bedre, hvis man selv engagerede sig i lokalområdet og fandt sin elev lokalt på forhånd, lyder det fra Daniel Krarup Jørgensen.

Et ofte brugt argument blandt arbejdsgiverne er, ifølge uddannelseslederen, at en potentiel elev ikke må gå på et autolakererværksted uden en praktikaftale, altså en ansættelsesaftale. Det er også rigtigt, men så snart der ligger en praktikaftale, så er eleven fritaget, så længe han eller hun er under uddannelse, og man kan udnytte at have prøvetid både før og efter GF2.

- Man kan dele prøvetiden op. For eksempel vil det være muligt at ansætte den unge mand eller kvinde en måned eller to inden første skoleophold. Så sættes prøvetiden på standby, og man kan tage resten af prøvetiden, når eleven er tilbage i virksomheden. Økonomisk betyder det nærmest heller ingenting, siger Daniel Krarup Jørgensen.

God ide at dele prøvetiden op
Hvis autolakereruddannelsen får kvoteordning i 2021, er der frygt for, at det vil give færre elever. Der er mangel på elever i dag, men det kan være svært at få øje på, når kun få ledige stillinger bliver slået op offentligt og frafaldet af elever på GF2 er større end på andre uddannelser.

Hos AutoBranchen Danmark bakker adm. direktør Gitte Seeberg derfor op om arbejdet for at sikre fremtidig arbejdskraft.

- Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at alle virksomheder kan få den nødvendige arbejdskraft - kvalificeret arbejdskraft. Derfor er det vigtigt, at vi får uddannet tilstrækkeligt, og det er en god pointe, at man kan dele prøvetiden op. For argumentet med prøvetid, miljøregler og økonomi, har vi også hørt i vores organisation, siger Gitte Seeberg.

Hun understreger desuden, at College360 er i færd med at flytte ind på en ny skole, som bliver Nordeuropas største på autoområdet, og autolakererne kommer vil få attraktive forhold.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Skorstensgaard tredobler omsætning trods modstand fra mærkeværksteder

Mærkeværkstedernes kampagne i Skive mod Skorstensgaard fortsætter og kan have givet bagslag; det nye Skorstensgaard-værksted har tredoblet omsætningen.

Plus

Danske Nissens lancerer serie af EGR-ventiler

Den danske producent af motorkølings- og klimakomponenter, Nissens Automotive, har lanceret EGR-ventilerne som sin nyeste produktgruppe til eftermarkedet.

Plus

Politiker og ekspert: Stop vejvreden

Plus

"Grøn benzin" gi’r motorproblemer for klassikere

Plus

Forsikringsselskabet If køber vejhjælp

Nyhedsbrev

8.299 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Derfor skal du gemme køresedlerne

Online Avis Arkiv
Plus

Dansk business-eventyr i pickup-trucks

Det danske firma Mountain Top er formentligt Danmarks største eksportsucces i autobranchen - pengepungen bugner og ambitionerne er store.

Plus

Nye tal: God økonomi kaster rekordstort bilsalg af sig

Det danske bilsalg er på vej mod rekordår. Erhvervenes leasing af nye biler er især med til at drive salget fremad.

Plus

Klassisk race får overraskende anerkendelse

Salling Fondene af alle giver klassisk motorsport en håndsrækning; helt konkret med donation, men også med prestige.

Kia lancerer sin egen motorolie

Plus

Analyse: Wild west - alle mod alle på det danske oliemarked

Værkstedernes tidligere loyalitet mod mærker og leverandører i olie og smøreprodukter er passé, mener brancherådgiver. Turbulens efter leverandørskifte hos de store grossister.

Plus

To nye midler mod tærende førtænding

DBFU’s medlemmer skal sælge Codan-forsikringer

Plus

Elever suger viden om moderne forretningsmetoder

Plus

Viser den en ny trend? Kunder i kø efter ny elbil

- Vi forventer at fordoble vores salg af biler i 2020. Sådan vurderer den danske importør af Porsche. Bilen, der skal gøre det, er mærkets første elbil, Taycan, der lander under 1 mio. kr., hvis forslaget til finanslov bliver en realitet.

Mere samarbejde: Bilbasen samarbejder med AL Finans

Bilkøberne kan selv tilpasse betingelserne for et billån takket være i et nyt samarbejde mellem Bilbasen og AL Finans.

Plus 1

Nu er det lov - ny lov accelererer udviklingen for elbiler

Danmark har fået en ny klimalov, der bl.a. ”vil ændre vores måde at transportere os,” som klimaminister Dan Jørgensen udtrykker det. Loven vil sætte mere fart under den firehjulede grønne udvikling.

Kevins fem sæsoner i Formel 1

Kevin Magnussen, Danmarks kører i Formel 1, har faktisk været med i hele fem år - et for McLaren, et for Renault og nu tre for Haas. Kan du huske hvordan det gik de fem sæsoner?

Lad os få en debat om lakeringsydelser

DEBAT: AutoBranchen Danmark er kritisk ved Forsikring & Pensions monopol på taksering af ydelser på lak og karrosseri, skriver Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

Omrokering hos Nellemann - her blandt de dyreste biler

Plus

Nu skal vi høre hvorfor - 4 spørgsmål til forsikringsselskaberne

På værkstederne hører vi igen og igen de samme spørgsmål om forsikringsselskaberne. Vi stiller de typiske spørgsmål til skadechef for auto hos Gjensidige Forsikring, Karsten Moos.

Lakering af elbiler kan være livsfarligt

Dansk Bilbrancheråd efterlyser regler og lovgivning, når det gælder lakering af el- og hybridbiler.

Plus

Handelen kunne ikke gå tilbage - SÅ blev Teslaen dyr

En sælger forsøgte at lade en handel gå tilbage, da det viste sig, at salgsprisen fejlagtigt var angivet uden afgift. Hør hvor man skal passe særligt på.

3 korte fra bilverdenen

Plus

Ny salgs-uddannelse er i tråd med udviklingen

UGENS LEDER ...om en lysegrøn finanslov

Plus

Hør Kevins egen forklaring: Derfor blev 2019 en fiasko

Få en tækkelig værkstedskalender

Plus

Additiver er også relevante til fremtidens benzin

Medlemsboom hos Din Bilpartner

Red weekend branchens Black Friday

Plus

Ballade i synsbranchen: Ny EU-regel skaber kaos

Plus

Grøn genbrugs-strategi hos award vinder

Infrastruktur til elbiler er en hastesag

UGENS LEDER ... om Formel 1 i flyverskjul

Plus

Motorsport gør hverdagsdæk miljørigtige

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Smart Multi-stige!

Jeep Cherokee Facelift fra Dansk anhængertræk GDW

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

Specialist i udstødningssystemer.

ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Kia Ceed 5 døre T60 system

e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Slut med mavefornemmelser - Bilhuset styres med knuste tal

En hyldest til Godzilla – Nissan GT-R fylder 50 år

Tesla: Triscan først med drivakselled og manchetter

Vi Forlænger Tilbuddene Fra FTZ Messen

Skadesdele!

Rebellen har overtaget bilmarkedet

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Næsejob til Jaguar F-Type

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Svindel for 65 milliarder...

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Yamaha Ténéré 700 – genvejen til en Dakar-ræser

Audi Q8 skjult aftageligt anhængertræk T60 system

Rotinger Sportsbremsekits!

Hvad i hulen betyder ATEX?

Send til en kollega

0.178