23948sdkhjf

Derfor har få elbiler anhængertræk

Elbiler mangler typegodkendelse for at få lov til at køre med "jydekrog."

GODKENDELSE Meget få elbiler må trække campingvogn eller trailer. Det er et problem, som mange bilforhandlere oplever.

Rent teknisk kan elbiler som udgangspunkt sagtens trække eksempelvis en campingvogn, når det handler om moment og belastning. Problemet skyldes den relativ begrænsede efterspørgsel på elbiler indtil nu i EU, og deraf er der færre modeller på markedet og ude hos de danske bilforhandlere. Det betyder, at populære elbiler må trække nul kilogram. Det er uanset om, elbilsejeren kører rundt i Danmark eller et af de andre EU-lande. Trækkrogen skal være godkendt af dels producenten og dertil leve op til kravene i EU-direktivet. Det samme problem ses desuden i Norge, som følger EU’s regelsæt.

Disse elbiler kan fås med træk: 

Audi e-Tron 
Jaguar I-Pace 
Kia Niro Electric 
Nissan Evalia 5 personer 
Renault Kangoo Z.E. 
Renault Kangoo Z.E. maxi 
Tesla Model X 


Konkret drejser det sig om at få typegodkendt de elektriske køretøjer efter direktiv 94/20/EF, der omhandler mekanisk tilkoblinger til personbiler.

Ifølge Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, vil det øgede fokus på elbiler sandsynligvis skubbe på for en forandring:

- Fra 2020 og frem stiger udbuddet af elbiler kraftigt. Det betyder blandt andet, at der kommer flere elbiler i C-segmentet og SUV’er. Så det er også min forventning, at flere elbiler typegodkendes til trækkroge i de kommende måneder, siger Gitte Seeberg.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (3)
Forsiden lige nu
Plus

Skorstensgaard tredobler omsætning trods modstand fra mærkeværksteder

Mærkeværkstedernes kampagne i Skive mod Skorstensgaard fortsætter og kan have givet bagslag; det nye Skorstensgaard-værksted har tredoblet omsætningen.

Plus

Så langt er kommissionen: Fire facts fra Anders Eldrup

En samlet autobranche venter med tilbageholdt åndedræt på "kommissionens" arbejde - underforstået kommissionen for grøn omstilling af personbiler. Her er status fra kommissionens formand Anders Eldrup selv.

Styrelse udsætter selvanmelderfrist

Plus

Trafikofre sikres erstatning i hele EU

Bilister i hele EU sikres erstatning ved uheld i andre EU-lande, selv om forsikringsselskabet går fallit.

UGENS LEDER ... om øjeblikkets værkstedskrig

Nyhedsbrev

8.297 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Min Fremtid 2019
Udvalgte unge bejler til Bosch

Online Avis Arkiv

Gå bare efter EUX - den giver ekstremt mange muligheder

Min Fremtid 2019
EUX-lærlinge er en gave til de små værksteder

Hos Johansen Biler i Odense er EUX-lærlinge en del af virksomhedens fremtid

Min Fremtid 2019
Philip er bidt af biler

Min Fremtid 2019
Denis har passion for Ford

Danskerne vil af med udstødningen

Plus

Politiker og ekspert: Stop vejvreden

Plus

Danske Nissens lancerer serie af EGR-ventiler

Den danske producent af motorkølings- og klimakomponenter, Nissens Automotive, har lanceret EGR-ventilerne som sin nyeste produktgruppe til eftermarkedet.

Plus

Derfor skal du gemme køresedlerne

Plus

"Grøn benzin" gi’r motorproblemer for klassikere

Plus

Forsikringsselskabet If køber vejhjælp

Plus

Dansk business-eventyr i pickup-trucks

Det danske firma Mountain Top er formentligt Danmarks største eksportsucces i autobranchen - pengepungen bugner og ambitionerne er store.

Min Fremtid 2019
Med fuld gas mod mekaniker-uddannelsen

Plus

Klassisk race får overraskende anerkendelse

Salling Fondene af alle giver klassisk motorsport en håndsrækning; helt konkret med donation, men også med prestige.

Plus

Nye tal: God økonomi kaster rekordstort bilsalg af sig

Det danske bilsalg er på vej mod rekordår. Erhvervenes leasing af nye biler er især med til at drive salget fremad.

Plus

Analyse: Wild west - alle mod alle på det danske oliemarked

Værkstedernes tidligere loyalitet mod mærker og leverandører i olie og smøreprodukter er passé, mener brancherådgiver. Turbulens efter leverandørskifte hos de store grossister.

Kia lancerer sin egen motorolie

Plus

To nye midler mod tærende førtænding

DBFU’s medlemmer skal sælge Codan-forsikringer

Omrokering hos Nellemann - her blandt de dyreste biler

3 korte fra bilverdenen

Plus

Ny salgs-uddannelse er i tråd med udviklingen

UGENS LEDER ...om en lysegrøn finanslov

Plus

Hør Kevins egen forklaring: Derfor blev 2019 en fiasko

Få en tækkelig værkstedskalender

Medlemsboom hos Din Bilpartner

Plus

Additiver er også relevante til fremtidens benzin

Red weekend branchens Black Friday

Plus

Ballade i synsbranchen: Ny EU-regel skaber kaos

Plus

Grøn genbrugs-strategi hos award vinder

Infrastruktur til elbiler er en hastesag

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Grøn kæmpe-SUV med 700 Nm – Audi Q7 TFSI e quattro

Du må Oluf Sand(e), at det er saltetid

Smart Multi-stige!

Jeep Cherokee Facelift fra Dansk anhængertræk GDW

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

Specialist i udstødningssystemer.

ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Kia Ceed 5 døre T60 system

e-Up får meget længere rækkevidde og lavere pris

Gå glad i nødbrusebad og syng jubiduæh

Slut med mavefornemmelser - Bilhuset styres med knuste tal

En hyldest til Godzilla – Nissan GT-R fylder 50 år

Tesla: Triscan først med drivakselled og manchetter

Vi Forlænger Tilbuddene Fra FTZ Messen

Skadesdele!

Rebellen har overtaget bilmarkedet

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Næsejob til Jaguar F-Type

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Svindel for 65 milliarder...

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Yamaha Ténéré 700 – genvejen til en Dakar-ræser

Audi Q8 skjult aftageligt anhængertræk T60 system

Rotinger Sportsbremsekits!

Send til en kollega

0.199