23948sdkhjf

Ole Sommers D-Type kører igen

Den måske mest berømte D-Type i Danmark; chassis nummer 514, har netop været startet op og været ude at få luft under skærmkasserne.

GENSYN En af historiens mest berømte sportsvogne er Jaguar D-Type. Berømt ikke alene for dens halefinne men jo også så berømt fordi den vandt 24-timersløbet på Le Mans i 1955, ’56 og ’57. Og som en absolut ekstra godbid: I 1957 vandt den ikke bare, D-Type blev også nummer to, tre, fire og seks.

Blandt berømte D-Typer stikker én op over alle de andre - i hvert fald her i Danmark, nemlig D-Type med chassic nummer 514.

Det er bilen, der var ejet af Ole Sommer, som i sin tid grundlagde Sommer’s Automobile Museum i Nærum nord for København. Og 514 er jo ikke blevet mindre berømt netop i år, fordi det jo var her i 2018, museets grundlægger, Ole Sommer, døde i en alder af 87 år.

514 er fortsat på museet. Og fortsat køreklar, ikke mindst takket være mekaniker Ib Rasmussen, der for nylig fik olien til at flyde i den 6-cylindrede rækkemotor og tog 514 med ud på asfalten.

Imponerende data
D-Type 514 er internationalt berømt for antagelig at være den eneste D-Type, der aldrig har kørt et "rigtigt" race. "Rigtigt" i citationstegn, fordi den trods alt vandt et historisk løb foran Christiansborg i slutningen af 1990’erne med John Nielsen bag rattet.

Tilskuere med en stærk hukommelse - og kørerne lige bag ved - huske Nielsen slås skærm ved skærm mod Karsten Ree, der havde en Lotus 23 med. En lille bil, der fik alt og mere til. For så at blive nummer to efter Nielsen og Jaguaren.

Men ellers har 514 ikke kørt løb. Den var en af de første, der blev produceret og blev i august 1955 leveret til Sir Robert Popner, der kørte med bilen i 21 år.

Bilen kom til Sommer’s Museum i 1976 og har - altså med én undtagelse - aldrig kørt løb og har aldrig været kørt galt.

Motor: R6, 3,6 liter, 300 hk 

0-100 km/t: 4,8 sek. 

Topfart: 290 km/t 

Mål (L/B/H): 391/167/104 cm 

Køreklar vægt: 864 kg 

Nypris 1955: Ukendt 

Værdi i dag: 80-100 mio. kr. 



Men den har deltaget i en lang række historiske events, f.eks. historiske kavalkader på Le Mans i 1995, 1997 og 2006.

Om motoren: D-Type har en 3,6-liters 6-cylindret XK-motor med to overliggende knastaksler og tørsump-smøring. Effekten er 300 hk ved 5.600 o/min.

Og her kommer et par, stadigt efter så mange år, voldsomme data: 0-100 km/t på 4,8 sek., 0-160 km/t på 12,0 sek. og topfart omkring 290 km/t.

Værdien: Nogle har sat beløbet til op mod 100 mio. kr., men det er spekulation; det er først i det øjeblik, bilen rent faktisk sættes til salg og samtaler med en mulig køber indledes, det mangecifrede tal tegner sig.




Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219