23948sdkhjf

Ole Sommers D-Type kører igen

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Den måske mest berømte D-Type i Danmark; chassis nummer 514, har netop været startet op og været ude at få luft under skærmkasserne.

GENSYN En af historiens mest berømte sportsvogne er Jaguar D-Type. Berømt ikke alene for dens halefinne men jo også så berømt fordi den vandt 24-timersløbet på Le Mans i 1955, ’56 og ’57. Og som en absolut ekstra godbid: I 1957 vandt den ikke bare, D-Type blev også nummer to, tre, fire og seks.

Blandt berømte D-Typer stikker én op over alle de andre - i hvert fald her i Danmark, nemlig D-Type med chassic nummer 514.



Det er bilen, der var ejet af Ole Sommer, som i sin tid grundlagde Sommer’s Automobile Museum i Nærum nord for København. Og 514 er jo ikke blevet mindre berømt netop i år, fordi det jo var her i 2018, museets grundlægger, Ole Sommer, døde i en alder af 87 år.

514 er fortsat på museet. Og fortsat køreklar, ikke mindst takket være mekaniker Ib Rasmussen, der for nylig fik olien til at flyde i den 6-cylindrede rækkemotor og tog 514 med ud på asfalten.

Imponerende data
D-Type 514 er internationalt berømt for antagelig at være den eneste D-Type, der aldrig har kørt et "rigtigt" race. "Rigtigt" i citationstegn, fordi den trods alt vandt et historisk løb foran Christiansborg i slutningen af 1990’erne med John Nielsen bag rattet.

Tilskuere med en stærk hukommelse - og kørerne lige bag ved - huske Nielsen slås skærm ved skærm mod Karsten Ree, der havde en Lotus 23 med. En lille bil, der fik alt og mere til. For så at blive nummer to efter Nielsen og Jaguaren.

Læs også: CHGP - hvad gør konkurrenten?

Men ellers har 514 ikke kørt løb. Den var en af de første, der blev produceret og blev i august 1955 leveret til Sir Robert Popner, der kørte med bilen i 21 år.

Bilen kom til Sommer’s Museum i 1976 og har - altså med én undtagelse - aldrig kørt løb og har aldrig været kørt galt.

Motor: R6, 3,6 liter, 300 hk 

0-100 km/t: 4,8 sek. 

Topfart: 290 km/t 

Mål (L/B/H): 391/167/104 cm 

Køreklar vægt: 864 kg 

Nypris 1955: Ukendt 

Værdi i dag: 80-100 mio. kr. 



Men den har deltaget i en lang række historiske events, f.eks. historiske kavalkader på Le Mans i 1995, 1997 og 2006.

Om motoren: D-Type har en 3,6-liters 6-cylindret XK-motor med to overliggende knastaksler og tørsump-smøring. Effekten er 300 hk ved 5.600 o/min.

Læs også: Automand genskaber Esso-tankstation

Og her kommer et par, stadigt efter så mange år, voldsomme data: 0-100 km/t på 4,8 sek., 0-160 km/t på 12,0 sek. og topfart omkring 290 km/t.

Værdien: Nogle har sat beløbet til op mod 100 mio. kr., men det er spekulation; det er først i det øjeblik, bilen rent faktisk sættes til salg og samtaler med en mulig køber indledes, det mangecifrede tal tegner sig.






Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Har din bilforretning styr på de vigtigste tal fra klimaplanen?

Plus

Tips til vigtig auto-jura: Undgå skjult gæld

Plus

Skatteminister erkender ukendt milliardregning

Det bliver dyrt at stoppe salg af de afgiftstunge fossil-biler. Regeringen har sparket kattepinen til hjørne.

Nyhedsbrev

Dioder løber med pris på megamesse

Online Avis Arkiv

Ole Sommers D-Type kører igen

Komplet guide: El og hybrid i Paris

Den komplette liste over de nye el- og hybridbiler i Paris - samt officielle udmeldinger om kommende elbiler.

Bilfirma i Vejle er klar med britisk overklasse-luksus

My Garage, der siden februar har været den eneste autoriserede forhandler af Rolls Royce i Danmark, kan levere den seneste SUV model Cullinan om et år.

LEDER: Det er sommerens skyld

Der er ingen tvivl, det er nu, elbilen får sit egentlige gennembrud, det er nu, mange får lyst til at eje en elbil, mener Motor-magasinets chefredaktør Flemming Haslund. Og hvorfor lige nu: Fordi det var så varmt i sommer.

Motor-magasinet ændrer på holdopstillingen

Redaktionen rykker lidt rundt på stolene, så vi kan give læserne en endnu bedre dækning af autobranchen.

Toyota Mors-Thy i fusion

Autobranchen i tal: Indkøbere er til ny teknologi

Der er stor forskel på, hvad forskellige faggrupper går op i, når de vælger bil, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Blå regering vil satse på grønne biler

Elbiler undgår afgiftshop. Skatteministeren indbyder til 2-årig aftale for grønne biler om få uger.

Klimaplanen: Sådan vurderer store brancheaktører den

Regeringen lægger op til at ændre den danske transportsektor drastisk de kommende år. Men hvad mener autobranchen selv om den ny klimaplan? Motor-magasinet giver overblikket.

Plus

BILTEST FOR PROFFER Kia Ceed 1,4 DCT 7

Med 7 gear og stor motor er der nok fart over den nye Kia Ceed, men hvad med forbruget?

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Plus

EU mildner klimakrav til bilindustrien

Danmark kritiserer forhandlingsforløb om klimakrav til person- og varebiler.

Big Mags største røverhistorier

"Den dag jeg dræbte 21 McLaren-kegler." "Og da jeg kørte over 300 i timen på ringvejen om Roskilde." Jan Magnussen gi’r den bundgas.

Plus

Kim Larsen og bilerne

Biler, motorcykler og det fede liv med benzin var faktisk en del af nu afdøde Kim Larsens musikunivers.

Plus

Paradoks: LED stemples fortsat som ulovligt

Trods overlegne tekniske egenskaber kan Philips og Lumiled fortsat ikke sælge en LED-serie lovligt på eftermarkedet.

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Jysk fælgfirma åbner på Sjælland

Plus

Hybridernes biludstilling

Paris Motor Show er en parade af nye hybridbiler. Her er første kig på i alt 49 nyheder.

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Plus

10 hurtige om spam

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Svensker til tops hos Daimler

Motorsports noter i 6. gear

Leder: Elbilerne kommer - og de kommer nu

Plus

Dansk forhandler først i verden med Toyota-tjek

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Stor erfaring med import af brugte motorer

Nyt Opel bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Nissan bilindretnings katalog - 64 41 44 18

ATE, LUK, Contitech og Ernst reservedele, direkte fra Tyskland

Nyt Mercedes bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny medarbejder søges!

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Ny varevognsfælg fra MSW

Farvede solceller i facaden - også hvide?

Vil du starte din egen webshop? Kom godt i gang med Billys webshop-serie

Johnny Kristensen - Bott bilindretning

Send til en kollega

0.26