Talent for fremtiden
MOTOR-MAGASINET MENER: Den ugentlige leder i autobranchens uafhængige fagblad.
DET ER ALTID GODT at blive inspireret. Og – som så ofte før – er det fra amerikanere, vi skal høre, hvordan vi kan drive forretningen ud over stepperne: ”Find – serve – keep” lød det fra en succesrig amerikansk Honda-forhandler på Bilbranchens årsdag, der var fløjet direkte ind fra New York City. Altså find kunderne og servicer dem herfra og til evigheden for at beholde dem som kunder. Såre simpelt. Men det virker. Hvis det er gjort rigtigt. 39 solgte biler dagligt fra to forretninger med en kundetilfredshed på næsten 100 procent taler sit tydelige sprog.
MEN DET ER KLART, at store dele af autobranchen er truet af de nye trends, hvor bilisterne i især de voksende byområder ser ud til hellere at ville dele biler end eje selv. Renault er gået sammen med det danske selskab Green Mobility om at lancere 450 el-delebiler til efteråret, der findes og åbnes via en app. Et lignende koncept blev lanceret i København sidste år af trafikselskabet Arriva, Rejsekortet og BMW med 450 BMW i3 elbiler. Samtidig opretter selskabet Clever nu ubegrænset elbil-ladning som ”Netflix på hjul” – nye strømninger, javel, som vi skal notere os og tage højde for i de fremadrettet virksomhedsstrategier.
FOR AT KUNNE NAVIGERE i denne turbulente tid, og lave sorte tal på bundlinjen, skal talenterne – fremtidens chefer og direktører – dyrket. Autohuset Vestergaard er på banen med et nyt internt talent-udviklingskoncept for den store bilkoncerns lyse hoveder. Det er vel ikke for ingenting, at bossen for bilhuset blev genvalgt som formand for Bilbranchen…