23948sdkhjf

LEDER: Bilsalg og krumspring

Den ugentlige leder fra autobranchens uafhængige fagblad.
MOTOR-MAGASINET MENER: Der kommer hele tiden nye udfordringer for de branchevirksomheder, der har med bilsalg at gøre. Foruden at måtte bokse med Skat, fabrikskrav eller afgifter må bilsælgende virksomheder også se sig udfordret af en stigende gennemsigtighed på prissætningen – og rabatjunglen hos egne og konkurrerende mærker. Og så er der de dér opblomstrende søgeportaler, der flokkes om at suge nektaren ud af bilforhandlerne.

Senest har vi set en ny aktør, der kalder sig Autooffer, gøre sig til over for hr. og fru bildanmark – altså bilkøberne. En prispresser, der vil tjene penge på at skaffe bilkøbere rabatter på det i forvejen trængte nybilmarked. Med vendinger i sit salgsmateriale som ”Vi skal have genetableret magtbalancen i denne her branche” tyder det på, at vi har med it-drenge at gøre, der absolut ingen forstand har på bilmarkedet og dens strukturer. Der er ikke noget at sige til, at vi ser en konsolidering i autobranchen med færre aktører, når dette er udviklingstendensen. Mon Autooffer har kalkuleret i sin forretningsplan, at udviklingen går mod stadig større leasingandele – næppe. Vi har set mange opkomlinge på it-siden, som er blevet beskrevet her i fagbladet, som vi senere ser opgive ævred. Mon ikke vi også bliver vidne til det i dette tilfælde?

Og så er der forhandlernes slutsedler, der volder FDM grå hår. Javist, der er problemer i et vist omfang, så det er dejligt at konstatere, at autobranchen har taget bolden op og sidder med i udviklingen af noget, der forhåbentlig kunne blive en ny, fælles slutseddel. Så mangler vi bare, at bilsælgerne udfylder grundigt, seriøst og uden tanke for kreativ vinding. Det er sikkert for meget forlangt at tænke på branchens image i den forbindelse. For enhver bilforhandler er sig selv nærmest. Bilkøbernes valg af forhandlere er en del af problematikken – og den etablerede autobranches muligheder for at eliminere de brodne kar. Problematisk er det dog, at FDM, Autobranchen Danmark og Bilbranchen glemmer at inddrage de frie værksteders organisationer i samarbejdet. Det er nødvendigt. Ligesom vi også undrer os over, at FDM ikke fører statistik over, hvor problemerne med ringe udfyldte slutsedler ligger – gerne så specifikt som muligt. I dette tilfælde har vi bestemt ikke noget imod gennemsigtighed og overskuelighed.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08