23948sdkhjf

Bilister skal ikke straffes for lave oliepriser

Det er ikke rimeligt, hvis bilister straffes yderligere med afgifter trods lave priser på benzin og diesel, mener energiforum.
AFGIFTER Danske bilister skal ikke straffes for, at de globale oliepriser er i bund, hvilket gør det billigere at være bilejer. Det mener Energi- og olieforum på baggrund af en leder i Politiken i sidste uge.

Her kunne man læse, at det på grund af billigere benzin- og dieselpriser ved tankstationer er blevet for billigt at holde fast i bilen kontra cyklen eller offentlig transport. Derfor vil det ifølge Politikens leder være fint at kigge på, hvordan man med afgifter kan fjerne dele af incitamentet for at holde tage bilen. Men det nytte ikke noget at straffe bilisterne, mener Peter Stigsgaard, der direktør i Energi- og olieforum. Han skriver i en kommentar til Politikens leder:

”Desværre holder hverken analyse eller løsning til et møde med virkeligheden. Nok er det blevet lidt billigere at tage bilen, som følge af olieprisfaldet, men besparelsen på årsplan beløb sig i 2015 for den gennemsnitlige familie alligevel ikke til mere end omkring 1.100 kroner”, skriver Peter Stigsgaard på forummets hjemmeside. Og han tilføjer:

”Det får man hverken ny cykel eller mange busbilletter for. At besparelsen er så relativt lille skyldes, at afgifter og moms udgør størstedelen af benzin- og dieselprisen”.

Et andet kritikpunkt i avisens leder går på, at man med lave oliepriser verden over holder gang i ”disputer” i Mellemøsten og holder liv i Rusland i forhold til at sidde tungt på især de europæiske landes forsyningssikkerhed. Men i kongeriget Danmark er det på grund af eksisterende afgifter i forvejen hårdt at have bil, skriver Peter Stigsgaard:

”De danske bilister hører til de hårdest beskattede i verden. I 2014 betalte de ikke mindre end 45 mia. kr. i afgifter til staten. De økonomiske vismænd har tidligere påpeget det uhensigtsmæssige i at beskatte bilismen så hårdt. Så øgede afgifter på benzinen og dieselen er næppe nogen god ide”, skriver han og slutter:

”Hertil kommer at mere end halvdelen af den olie, som vi bruger i Danmark, enten kommer fra egne oliefelter eller fra andre lande i Europa. Så vi kommer næppe til at vælte mange despoter ved at lukke ned for brugen af olie i Danmark”.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203