23948sdkhjf

SKAD: 2015 blev et opbyggeligt år

Køretøjsbyggerne og autoopretterne er klar til at tage fat på 2016 med nye udfordringer og glæder sig især over udbredelsen af Eurogarant.
SKAD Et år er atter passeret og et nyt står for døren. 2015 har været et fornuftigt år, på trods af de mange udfordringer flere forsikringsselskaber har givet skadesværkstederne. Konkurrencen er blevet forøget, og der kæmpes på livet løs for at skabe markedsandele, ikke mindst på autolakererområdet.

Indkøbsprogrammet Forsi er fortsat på dagsordenen. Tilgang til mere tidsrigtige programmer er endnu ikke mulig for de danske værksteder, desværre.

I SKAD har vi altid sat fokus på det vigtige - at sikre bilisternes liv og lemmer ved korrekt reparation. At få betaling for det arbejde man udfører, er en væsentlig sag. Vi vil her igen råbe forsikringsselskaberne op til at tage mere ansvar overfor deres kunder.

Sikkerhed kræver viden, og derfor har vi afholdt mange kurser indenfor varme samlingsmetoder i 2015, for at opgradere vores værksteder.

Vores internationale brancheorganisation AIRC International, hvor vores direktør har en stol i bestyrelsen, har valgt udviklingens vej, heriblandt at flytte kontoret til Frankfurt i Tyskland, hvor tingene sker. En ny præsident styrer AIRC ind i den teknologiske fremtid.

Eurogarant er blevet udbredt, også til bilforhandlere, og nomineret ved AutoAwards 2015. Fire ud af fem nominerede karrosseriværksteder var Eurogarant – og vores værdsatte medlem Crashpoint fra Århus fik lov til at bære prisen med hjem. Stort tillykke herfra.

Reparationsgrænsens fald ved årsskiftet kommer til at mærkes. Vi er chokeret over, at man først melder ud, at et tab på 120 millioner kroner årligt er for meget for at fastholde reparationsgrænsen, og i samme åndedrag letter man registreringsafgiften med 30 procent, hvilket giver et provenutab på over 350 millioner kroner årligt. Forrykt, kan man kun sige. En for nylig gennemført undersøgelse ved Håndværksrådet viser, at cirka 45 procent af virksomhederne fravælger lærlinge fremover på grund af den lavere reparationsgrænse. Det vil give branchen endnu større udfordringer med at finde kvalificeret arbejdskraft fremover. Det kan vi kun kalde for ”ris til egen røv”.

Elbiler kommer, på trods af afgiftsændringen, til at spille en stor rolle. At reparere skader kræver viden. Vores arbejde har nu ført til, at det første danske Eurogarant værksted i Europa fik Tesla autorisation. SKAD fortsætter arbejdet for at tilføre medlemsvirksomheder merværdi.

Telematik/Connected Car har længe været i SKAD’s søgelys. Dette kommer til at påvirke os alle, ikke kun i autoskadebranchen. Her spiller vores Autoudvalg under Håndværksrådet en stor rolle, samt vores netværk i Europa. Fremtiden i bilen består af Apps, der kommer til at styre hverdagen.

Flere og flere motorcyklister har fået øjnene op for SKADs værksteder og organisationen. Ombygning af biler og motorcykler er et kerneområde, som SKAD, som eneste i Danmark, arbejder med. Dette har allerede givet en masse gode resultater, og fører ydermere til en ændring af færdselsloven og synsregler i 2016. Vi vil specielt sige tak til SKAT og Trafikstyrelsen for det gode samarbejde, der har skabt klarhed og forståelse.

Vores opbyggermedlemmer har travlt. Der er igen kommet gang i branchen, og SKAD fastholder medlemsbestanden. Det viser, at vi skaber værdi for vores medlemmer, og det er jeg som formand specielt glad for. Desværre måtte vi sige farvel til en SKAD personlighed. Leif Mathiesen gik bort, og dette er også et stort tab for SKAD.

Så er der ikke andet tilbage end at ønske alle i branchen et rigtigt godt nytår!

Henrik Reinhard Hansen,

formand for Sammenslutningen af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark


Artiklen er en del af temaet Nytårsudtalelser.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.177