23948sdkhjf

Samlet branche i skarp kritik mod ny afgiftsaftale

Autobranchen Danmark, Bilbranchen under DI og FDM vender tomlen ned for den aftale, der vil udfase afgiftsfritagelsen på elbiler frem mod 2020.
ELBILER Regeringspartiet Venstre, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Radikale Venstre indgik fredag en aftale om elbiler, hvor man vil udfase afgiftsfritagelsen på elbiler frem mod 2020. Partierne er blevet enige om at sikre elbiler en mere gradvis overgang til de almindelige afgifter for elbiler.

Der vil ske en gradvis indpasning over 5 år startende fra 1. januar 2016 med et årligt loft over afgiftsrabatten på 0,8 mio. kr. Det betyder, at der fra i dag af er en værdiafgift på alle elbiler på 20 procent. Den stiger i 2017 til 40 procent, i 2018 til 65 procent, 2019 til 90 procent og 2020 til 100 procent. Det er dårlige nyheder for autobranchen og forbrugerne, mener Autobranchen Danmark:

- Vores frygt blev desværre bekræftet, da Regeringen valgte en løsning, hvor det er de traditionelle biler, som skal betale for den fortsatte afgiftsrabat for elbilerne gennem lavere fradrag for radio. Man kan smile ad det, men faktum er, at trafikradioen kan afværge farlige situationer og generelt kan dirigere trafikken udenom uheld, så køerne bliver mindre”, siger Jens Brendstrup

Med introduktionen af en værdibaseret afgift af elbilerne signalerer Regeringen, at vi skal leve med den værdibaserede afgift mindst til 2020:

- Skrækscenariet er nu, at regeringen sætter flueben ud for løftet om en provenuneutral omlægning af registreringsafgiften og så lægger bilområdet i glemmekassen indtil efter næste valg. Der er hårdt brug for en omlægning væk fra den værdibaserede afgift med en masse lappeløsninger og over til en teknisk afgift. Nu ser det desværre ud til, at vi skal leve med den værdibaserede afgift frem til mindst 2020, siger Jens Brendstrup.

Artiklen fortsætter under skemaet...


Sådan udvikler salgspriserne for udvalgte elbiler i forhold til de aktuelle priser. (Kilde Skatteministeriet).

Kaldes en lappeløsning

Også FDM, Bilbranchen i DI og De Danske Bilimportører er enige i, at dette blot er endnu en lappeløsning på et politisk kludetæppe af utidssvarende bilafgifter.

Aftalen omkring elbiler løser ifølge de tre organisationer ikke det grundlæggende problem, at vi i Danmark har et afgiftssystem, der straffer ny miljø- og sikkerhedsteknologi i biler på grund af den høje værdibaserede registreringsafgift. Der er behov for en langsigtet og holdbar løsning, der sikrer, at vi får mere miljørigtige og trafiksikre biler på vejene, mener de tre foreninger. Branchedirektør Thomas Møller Sørensen, Bilbranchen i DI, udtaler:

- Elbilaftalen er ikke en langtidsholdbar løsning. Vi får meget snart brug for en samlet omlægning af de danske bilafgifter, hvor politikerne efter vores mening skal tage udgangspunkt i bilernes tekniske egenskaber og ikke i deres værdi. Kun på dén måde kan man belønne ny teknologi i stedet for at straffe den, som tilfældet er i dag”.

Ved at indføre teknisk baserede afgifter kan man give danskerne de rette incitamenter til at køre grønnere, om så bilen kører på el, gas, brint, benzin, eller hvad fremtiden måtte bringe. Både forbrugerne og samfundet går glip af store gevinster ved den nuværende bilbeskatning, da man beregner afgiften ud fra bilens værdi i stedet for at se på, hvilke egenskaber og miljøpåvirkning bilen har.

FDM: Dårlig løsning

Heller ikke bilejernes organisation, FDM, er imponeret:

- Så længe afgifterne baseres på bilens værdi, hindres ny teknologi og innovation i at komme de danske bilejere og samfundet til gavn. Danskerne vil således fortsat være henvist til at købe gårsdagens miljø- og sikkerhedsteknologi, og om få år vil også elbilerne blive presset ud af de høje afgifter. Dagens løsning for elbilerne er derfor i sandhed en rigtig dårlig løsning for bilisterne og samfundet, siger Thomas Møller Thomsen, adm. direktør i FDM.

De tre parter håber ikke, at fredagens løsning med at indfase elbiler i det nuværende afgiftssystem lukker ned for debatten omkring registreringsafgiften, da der er stærkt behov for en ny og mere intelligent bilbeskatning som samlet set objektivt kan håndtere nuværende og fremtidige teknologier.

- Dagens aftale omkring elbiler må og skal ikke blive en politisk sovepude. Der er et stort behov for en mere intelligent bilbeskatning, der kan sikre, at nyt miljø- og sikkerhedsudstyr også finder vej til Danmark. Det vil vi få med en teknisk baseret afgift. En teknisk afgift vil samtidig spare både branchen og Skat ressourcer, da det er langt nemmere at administrere, fortæller Gunni Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

De tre parter forslår, at en ny teknisk afgift kunne være baseret på bilens CO2-udledning og bilens vægt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171