23948sdkhjf

Højere reparationsgrænse skaber 500 job i branchen

Masser af fordele ved at fortsætte med 75 procents grænse, understreger AutoBranchen Danmark.
REPARATION Forhøjelsen af reparationsgrænsen i 2014 og 2015 har været en enorm succes, som både har skabt 500 job, skabt lærlingepladser og gavnet miljøet, fordi vi har skrottet færre biler, påpeger AutoBranchen Danmark.

Mange biler, der sikkerhedsmæssigt forsvarligt sagtens kunne repareres, vil næste år blive sendt til skrot på grund af den vilkårligt fastsatte grænse. Det vil koste de nye arbejdspladser og samtidig belaste miljøet. Derfor arbejder AutoBranchen Danmark på at forhøje reparationsgrænsen permanent og på sigt afskaffe den helt.

- Vores medlemmer mærker i høj grad den forhøjede reparationsgrænse. Der er skabt i alt 500 job og et stort antal lærepladser som direkte følge af forhøjelsen. Det er job, der forsvinder, hvis staten ikke fastholder forhøjelsen af reparationsgrænsen. Lærepladser kræver stabilitet ud i fremtiden, så de her korte ordninger er ikke ideelt for branchen, siger Mads Engberg, chefkonsulent i AutoBranchen Danmark.

Flere lærlinge

Den stigende beskæftigelse er også slået igennem på antallet af nye lærlinge i branchen. På trods af fjernelsen af lærlingepræmie- og bonusordningen er den negative udvikling vendt, og det kan i høj grad tilskrives forhøjelsen af reparationsgrænsen.

AutoBranchen Danmarks medlemsundersøgelse viser, at knap 20 procent har ansat en eller flere lærlinge på grund af forhøjelsen af reparationsgrænsen. Fra januar til og med november 2014 blev der indgået 1224 praktikaftaler, hvilket er til en stigning på knap 16 procent sammenlignet med samme periode i 2013.

Lille økonomisk gevinst

Reparationsgrænsen blev sænket tilbage i 2010 fra 75 til 65 procent. Argumentationen bag sænkelsen af reparationsgrænsen var, at Skatteministeriet forventede, at de bilister, som havde fået totalskadet deres biler, ville erhverve sig en helt ny bil, og på den måde vil staten få ekstra provenu fra registreringsafgiften. Beregningen viste dengang i 2010, at sænkelsen af reparationsgrænsen ville indbringe omkring 100 millioner kroner ekstra i statskassen:

- Men virkeligheden er ikke som Skatteministeriets regneark. De fleste, som får en totalskade, erstatter bilen med en bil i en tilsvarende stand, altså en brugt bil, hvor der allerede er betalt registreringsafgift. Derfor bliver den økonomiske effekt af at sænke reparationsgrænsen voldsomt overvurderet. Gevinsten ved at fastholde forhøjelsen af reparationsgrænsen vil dermed være langt større end gevinsten ved en sænkelse af reparationsgrænsen, siger Mads Engberg.

Se Autobranchen Danmarks video her:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.144