23948sdkhjf

Klarede hjulskift for forsvaret i et snuptag

Forsvaret har forsøgsvis outsourcet al vedligeholdelse og reparation af bilparken på Hjørring Kaserne og havde hyret den lokale Euromaster, der klarede 39 biler på stribe på kasernens asfalt.
Som led i en ny motorpolitik har Forsvaret forsøgsvis outsourcet al vedligeholdelse og reparation af bilparkens person- og varevogne på Hjørring Kaserne til civile værksteder over faste serviceaftaler. De foreløbige erfaringer er positive – hvilket blev bestyrket, da kasernens 39 biler for nylig fik skiftet dæk i et snuptag. Bliver pilotprojektet en succes, kan det kopieres til landets øvrige kaserner.

– Det drejer sig om de puljebiler, vores medarbejdere kan rekvirere til tjenstlig kørsel. Fra forsøgets start er samtlige 39 biler ved Lokalstøtteelement Hjørring udskiftet, og der er samtidig indført et internetbaseret selvbetjeningssystem med elektroniske nøglekort, hvor booking og udlevering kan ske i døgndrift, forklarer materielforvalter Carsten Ullmann Andersen fra Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste.

Forsøget med den nye kørselspulje er etableret i regi af Projektorganisation Motorforvaltende Myndighed, som forvalter Forsvarets brug af køretøjer, og bliver styret af lokale medarbejdere i Hjørring. Ifølge materielforvalteren er den foreløbige oplevelse, at pilotprojektets set-up tilfører en lang række fordele.

– Vi har fået mulighed for mere effektiv flåde- og ressourcestyring samt mere positive brugeroplevelser. Kørselskontoret med tilhørende værksted er blevet lukket, og tilbage er alene én medarbejder, hvis hovedopgave er at sørge for, at bilerne gøres rene og klargøres efter behov, siger Carsten Ullmann Andersen.

Dækskift på stribe

Da kasernens 39 biler for nylig skulle have sommerdækkene på, var opgaven lagt ud til Euromasters lokale dækcenter i Hjørring.

– Oprindelig indkøbte vi selv dækkene og fik Euromaster til at montere og servicere dem. Siden fik vi eget materiel til dækskift, men forsøget skal nu vise, om det kan betale sig ikke selv at have værkstedspersonale og i stedet outsource de enkelte opgaver til private virksomheder, der er specialister inden for deres respektive områder. Det kan give både administrative lettelser og økonomiske besparelser, vurderer Carsten Ullmann Andersen.

Opgaven blev løst på en fredag, hvor kasernen undtagelsesvis var så godt som lukket. – Derfor var hovedparten af bilerne alligevel hjemme på kasernen. Det ville være omstændeligt at sætte personel på at hente og bringe dem hos Euromaster i pendulfart.

Kimen til mere

Arbejdet blev udført af Euromaster centerleder Torben Madsen samt montørerne Erik Fredborg og Martin Lønborg, der dagen før havde afbalanceret og pumpet størstedelen af sommerdækkene og læsset servicevognen.

Dagen begyndte med, at Torben Madsen aflæste bilernes kilometerstand og noterede vinterdækkenes mønsterdybde, så man kan følge slitagen og udskifte dæk med under tre millimeter mønster. Samtidig – klokken seks om morgenen – begyndte de to medarbejdere at læsse sommerhjul af servicevognen, og syv minutter senere var de i færd med at skifte de første.

Alle vinterdækkene blev kørt retur til Euromasters dækhotel, hvor de bliver opbevaret, til de atter skal monteres. Tre ture skulle der til frem og tilbage, før alle hjul var skiftet klokken 14.00.

- Det var fint at kunne skifte alle dækkene, mens bilerne holdt parkeret i nydelige rækker på den betonbelagte parkeringsplads. Her var de lige til at gå til, siger Torben Madsen.

Også Steen Nordstrøm Pedersen, der er Euromasters regionschef for Midt- og Nordjylland, er godt tilfreds.

– Folkene på det lokale dækcenter har formået at løse opgaven hurtigt og godt med systematiserede arbejdsgange og effektivt samarbejde. Vi håber nu, at de positive erfaringer fra Hjørring vil lægge kimen til lignende projekter andetsteds, siger Steen Nordstrøm Pedersen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094