Mangel på magneter kan sætte amerikansk bilproduktion i stå: Overvejer at rykke produktion til Kina

Flere bilfabrikanter arbejder intensivt på at omgå de kinesiske eksportkrav på sjældne jordarter, som trådte i kraft i april. Kina sidder på mere end 90 pct. af verdens produktion af magneter, som indeholder de sjældne jordarter dysprosium og terbium, der bruges i alt fra iPhones til biler. I yderste tilfælde kan elbilproduktion i USA gå helt i stå.
Det skriver The Wall Street Journal.
I bilindustrien indgår magneter med sjældne jordarter i produktion af elbilernes motorer. Der findes ikke kendte alternativer og derfor rammer forbuddet bilfabrikanter med produktion i USA hårdt. Allerede i maj fortalte bilproducenternes interesseorganisation til Trump administrationen, at en mangel på magneter ville betyde en delvis eller komplet nedlukning af produktion i USA.
- Selv om der nu er givet nogle licenser, er det i øjeblikket ikke nok til at sikre en problemfri produktion. Hvis situationen ikke ændrer sig hurtigt, kan produktionsforsinkelser - og endda produktionsstop - ikke længere udelukkes, udtaler Hildegard Müller, som er formand for den tyske bilindustris lobbyorganisation, til Wall Street Journal.
Desperationen er til at mærke hos industrien, som er ved at afveje de forskellige muligheder. Da Kina ikke vil godkende salg af magneter til amerikanske producenter, så skal forsyningskæden laves om. Ifølge kilder fra industrien, undersøger man ideen om at flytte produktionen af motorer til Kina, eller eventuelt fragte færdiglavede motorer fra USA til Kina, for så igen at re-importere dem til det endelige marked.
Forbuddet fra kinesisk side blev implementeret som led i den store toldforhandling, hvor Kina og USA for nuværende har en 90 dages pause, mens forhandlingerne pågår. Den amerikanske præsident, Donald Trump, har ellers udtalt at toldsatserne skulle flytte produktionen tilbage til USA, men nu risikerer den at blive mindre. Trump og den kinesiske leder, Xi Jinping, forventes at skulle tale sammen senere denne uge.