LEDEREN: Tag ansvar for branchen
ET AF DE store problemer på eftermarkedet i autobranchen er at finde dygtige mekanikere, karosseriteknikere og autolakerere. For ledigheden er historisk lav blandt mekanikerne. Det er endda et problem, som blot bliver større i fremtiden. For spoler vi tiden fem eller ti år frem, vil nogle af de store årgange blandt mekanikerne være gået på pension.
DET PROBLEM ER er autobranchen ikke ene om. Men det er en ringe trøst. For det gør egentlig bare problemet større. Der er nemlig rift om de unge mennesker og alle brancher kæmper om deres gunst. Derfor er det godt, at der fra flere sider i autobranchen nu gøres en indsats for at fange de unge menneskers opmærksomhed, så de kan få øjnene op for mekanikerfaget og måske i samme ombæring få justeret deres fordomme. Og så er der jo de unge menneskers mødre. De er nærmest de vigtigste at overbevise om, at mekanikerfaget kan være grobund for en spændende og indbringende karriere for deres sønner og døtre.
Det er nemt at regne ud, hvor svært det vil blive at få mekaniker-svende i fremtiden, hvis trenden fortsætter
FORHÅBENTLIG LYKKES BRANCHEN, at få gjort de unge og deres forældre interesserede i faget. Men det leder os til det næste problem. For allerede i dag er der mange mennesker ude på de tekniske skoler, som ikke kan finde en læreplads. Her skyder branchen virkelig sig selv i foden. Vi taler om unge mennesker, der gerne vil være mekanikere - men der er ikke nogen, der gider at lære dem faget.
DET ER NEMT at regne ud, hvor svært det vil blive at få mekaniker-svende i fremtiden, hvis trenden fortsætter. Og her skal man lige være opmærksom på, at Vestas, Novo Nordiske og andre store virksomhederne også meget gerne vil have fingrene i dygtige mekanikere. Derfor bliver værkstedsejerne ude omkring i landet nødt til at stramme sig an, tage flere lærlinge ind og give dem en god og inspirerende indføring i faget. Ellers kommer branchen til at ligge som den har redt om ganske få år.