23948sdkhjf

Danske biler skal køre på mere genvundet spildolie

Den tyske olieproducent Avista Oil vil gerne på markedet i Danmark og tilbyder olie til biler indsamlet som spildolie fra værkstederne, renset og tilført nye additiver. Det kan spare 90 procent CO2 og masser af ny råolie fra undergrunden.

Det er da smart midt i en genbrugstid; Spildolie bliver hentet gratis hos værkstederne, renset og forarbejdet til ny baseolie, der så kan tilsættes nye additiver og komme ud at køre igen – måske i de samme biler, de er blevet tappet af.

Firmaet, der er nærmest enerådende i denne proces herhjemme, er den verdensomspændende tyske olieproducent Avista Oil, der i Danmark har afdelingen Avista Oil Danmark A/S med ultramoderne raffinaderi i Kalundborg samt i Horsens.

Vi er en ny spiller på smøreoliemarkedet i Danmark, men er store ude i verden, hvor vi sælger mange smøreolieprodukter Lars Gladov, business development manager, Avista Oil Danmark A/S

Tallene taler for sig selv: Der skal blot bruges 1,8 ton spildolie til at lave et ton ny smøreolie, hvilket ellers ville kræve 50 tons råolie fra undergrunden. Med andre ord bliver 62 procent af hver liter olie, tappet af en bil, til ny baseolie, der enten sælges til smøremiddelindustrien eller laves til nye smøremidler hos Avista Oil selv.

Processen hos Avista Oil sparer hele 90 procent CO2 i hele processen, dokumenteret vel at mærke via akkreditering hos tyske Dekra. Denne grønne besparelse, og dermed profil, kan gives videre til Avista Oils kunder i form af et certifikat på den opnåede besparelse baseret på kundens køb hos Avista Oil.

- Vi plejer at sige til værkstederne, at ’vi kommer og henter din spildolie, og så får du den igen til at hælde på dine kundebiler, smiler Lars Gladov. Han blev ansat som business development manager hos Avista Oil Danmark A/S sidste år.

Formålet med ansættelsen er blandt andet at udvikle forretningen og opdyrke markederne for både industri og transport. Og argumenterne står i kø hos manden, der i sin karriere har en fortid som key account manager hos Univar/Shell, Mobil, BP og Castrol samt som salgschef hos Goodyear & Dunlop Tyres.

- Det er faktisk sådan, at genraffineret olie som materiale er bedre end den ’virgine olie’, vi henter op af jorden, fordi genraffineret ofte består af syntetiske olier med en bedre molekylestruktur end den virgine olie. Dette giver i mange tilfælde vores mineralske baseolier bedre specifikationer til nye mineralske motor-, gear-, hydraulik-, kompressor-, skære- og kædeolier, forklarer Lars Gladov.

Søger distributører

I realiteten forarbejder Avista Oil, ifølge egne oplysninger, al spildolie i hele Danmark inden for både transport og industri. Spildolien bliver forarbejdet på behandlingsanlægget i Kalundborg, som blev nyopført som ’teknisk state-of-the-art’ i 2020 efter en storbrand.

Avista Oil kan allerede mærke, at markedet og spildoliemængden er faldende inden for autobranchen på grund af elbilernes komme, mens spildolie fra industrien er i vækst. Lars Gladov forventer, at også landbruget snart begynder at køre på el, ligesom lastbiler og entreprenørmaskiner er begyndt at gøre det.

- Vi er en ny spiller på smøreoliemarkedet i Danmark, men er store ude i verden, hvor vi sælger mange smøreolieprodukter til Østlandene, Afrika og Mellemøsten. I Danmark kunne vi godt bruge en eller flere distributører, der vil ’gøre noget med det grønne’. Måske en autogrossist, der kan se en ide i vores koncept, og som vil tage hele sortimentet og være lagerførende, siger Lars Gladov.

Fuldt smøreprogram

Avista har fuldt program i smøremidler til biler, motorcykler og entreprenørmaskiner men arbejder ikke målrettet med bilfabrikkerne omkring udvikling af nye smøreolier til nye biler. Når det drejer sig om syntetiske og meget avancerede olier med specifikke specifikationer til forskellige bilmærker, køber Avista Oil de færdigforarbejdede syntetiske olier og additivpakker fra de store selskaber og blander dem, så de passer med motorfabrikanternes krav og specifikationer.

I autobranchen kender man typisk til mineralske 15W-40 olier, men krav fra motorproducenterne, for at kunne opfylde skrappere krav til oliens smøreegenskaber, har gjort, at man i dag opererer ned i 0W-20 olier og endog endnu lavere, som er syntetisk baserede og meget avancerede at udvikle.

Producerer private brands

Avista Oils kernekompetence er at rense spildolie for sod, aske og anden forurening og sælge den videre til andre selskaber, som bruger baseolie til fremstilling af deres produkter. Men på sin fabrik ved Hannover i Tyskland har Avista Oil et særdeles moderne anlæg til fremstilling af nye smøreolier, som Avista sælger i hele tankbiler, IBC-tanke, tromler og helt ned til enliters dunke.

- Dermed sælger vi hos Avista Oil ikke blot produkter i eget brand men tilbyder også vores kunder privat branding af produkter i deres navn, siger Lars Gladov

Fakta om Avista Oil og spildolie

Avista Oil Danmark A/S blev grundlagt som Dansk Olie Genbrug i 1992 og ejes i dag 100 procent af moderselskabet Avista Oil i Tyskland, der også ejer 51 procent af det danske Avista green ApS, hvor 49 procent ejes af Greenbottle i UK.

Tyske Avista Oil har drevet indsamling og genraffineringsanlæg siden 1950’erne. Virksomhedens anlæg i Kalundborg behandler årligt cirka 120.000 tons spildolie hvoraf 16.000 tons stammer fra Danmark og resten fra primært UK, de nordiske lande, Holland, Belgien og USA. Hertil kommer ca. 30.000 ton emulsioner og slopolie, som bliver behandlet på Avistas fabrik i Horsens.

Avista Oil betjener mere end 15.000 kunder – primært autoværksteder, genbrugspladser og industrivirksomheder, men også entreprenører og skibe. Virksomheden har 250 smøremiddel-produkter i sin portefølje.

Kilde: Avista Oil Danmark A/S

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116