23948sdkhjf

Nic. Christiansen Gruppen annullerer 1000 bilkøberes købsaftale

Leveringsvanskeligheder får storforhandler til at annullere 1000 kunders købskontrakt. I stedet får kunderne tilbud om at købe næste års dyrere model.

I juni modtog omtrent 1000 danskere, der har lavet en købsaftale på en Ioniq 5, et brev fra Hyundai Danmark med besked om, at virksomheden annullerer deres bestilling.

I øjeblikket oplever vi en stigende udfordring med at få leveret flere modeller fra fabrikken. Dette har i en særlig grad ramt Hyundai Ioniq 5 Hyundai Danmark

Det er Nic. Christiansen Gruppen, som importerer og sælger Hyundai i Danmark og Sverige, der reelt har annulleret de 1000 kontrakter. Samme Nic. Christiansen havde i regnskabsåret 2021 et historisk stort overskud på 288 millioner kroner.

- I øjeblikket oplever vi en stigende udfordring med at få leveret flere modeller fra fabrikken. Dette har i en særlig grad ramt Hyundai Ioniq 5 og får desværre betydning for din bestilling af Hyundai Ioniq 5, indleder Hyundai Danmark brevet. Det skriver Børsen.

Mangel på komponenter m.m.

En række udfordringer som fabriksnedlukninger på grund af Corona, mangel på komponenter, samt logistikproblemer har fået Hyundai til at prioritere produktionen af 2023-modellen af Ionic 5.

De skuffede kunder bliver ifølge Børsen tilbudt i stedet at købe en 2023-model som erstatning for den 2022-model, de oprindeligt havde lavet slutseddel på.

Hyundai Danmark, der er ejet af Nic. Christiansen Gruppen, tilbyder en rabat på 20.000 kr. til de bilkøbere, som indvilliger i at få en 2023-model i stedet for.

Dyrere trods rabat

På trods af rabatten vil et ja til det tilbud ifølge Børsen koste de fleste af de 1000 bilkøbere mellem 15.000 og 30.000 kroner ekstra, fordi 2023-modellen simpelthen er dyrere.

Men er det overhovedet lovligt? FDM mener ikke, at Hyundai Danmark kan tillade sig at opkræve de ekstra penge.

Ifølge Michael Ern Nielsen, der er advokat hos FDM, har bilkøberne krav på at få leveret en identisk bil i forhold til det, de har bestilt.

- Vi skal huske på, at grunden til, at de (Hyundai, red.) ikke kan levere bilen skyldes chipmangel, men de kan godt producere 2023-modellen. Derfor er det jo ikke, fordi de ikke kan, men fordi de ikke vil. Vi mener derfor, at de enten bør bruge deres chips i 2022-modellen eller sælge 2023-modellen til samme pris, siger Michael Ern Nielsen til Børsen.

900 af 1000 siger ja

Ifølge koncerndirektør i Nic. Christiansen Gruppen Niels Vrist Bertelsen har 900 af de berørte 1000 kunder takket ja til tilbuddet om en 2023 Ioniq 5 mod ekstra betaling. 100 har takket nej.

- Det er en rigtig træls situation for kunderne og for os selv, men vi har ikke noget at sige i det her. Jeg synes, at kunderne får en markant anderledes bil, end de ellers skulle have haft. Den nyere model bliver dyrere, så vi har valgt at give kunderne en ekstraordinær rabat på 20.000 kroner, siger Niels Vrist Bertelsen til Børsen.

Berettiger ikke højere pris

De ændringer, der er fra 2022- modellen til 2023-modellen af Ioniq 5, mener FDM ikke berettiger til den højere pris.

- Vi mener, at man kan argumentere for, at 2023-modellen er så nært sammenlignelig med 2022-modellen, at de kan få den leveret uden ekstra beregning, siger FDM’s advokat Michael Ern Nielsen til Børsen.

Det er en rigtig træls situation for kunderne og for os selv, men vi har ikke noget at sige i det her Niels Vrist Bertelsen, koncerndirektør, Nic. Christiansen Gruppen

Til det indvender Niels Vrist Bertelsen, at disse biler i så fald ville blive solgt med tab for Nic. Christiansen Gruppen, hvilket han ikke mener er ”fair”.

De første Ioniq 5 model 2023 er produceret og bliver ifølge Vrist Bertelsen leveret inden for halvanden måned.

Motor-magasinet har været i kontakt med Hyundai Danmark og er blevet lovet en kommentar fra Hyundais danske direktør Jens Bisgaard Thomsen torsdag.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094