23948sdkhjf

Ekspert: Derfor er der god forretning i auto-abonnementer

Abonnementsaftaler er kommet for at blive – og autobranchen gør klogt i at bruge kræfter på dem, lyder det fra forfatter bag bogen ”Fremtidens bilforretning.”

ABONNEMENT Der er intet nyt i abonnementsaftaler. Aviserne gør det, Spotify og Netflix gør det – og efterhånden kan du også få både mad, barbergrej og champagne på abonnement. Kun fantasien sætter grænser.

Så selvfølgelig har autobranchen også kastet sig over abonnementsaftaler og loyalitetsprogrammer, der skal sørge for primært at skabe langvarige og loyale kunderelationer for bilforhandlere og værksteder.

Charlotte Brix Andersen fra AutoBranchen Danmark har skrevet bogen Fremtidens bilforretning, hvor hun blandt andet fortæller, hvad man som bilforhandler og værksted kan få ud af at bruge kræfter på en abonnementsforretning.

- Det handler om at skabe tættere kunderelationer og tilfredse kunder på baggrund af faste månedlige betalinger. I modsætning til de fysiske forretninger slippes kunden ikke, så snart denne går ud ad døren. I de fysiske forretninger er forretningsstrategien bygget op om ét salg og høje avancer, fordi kunden ikke nødvendigvis kommer igen. 

- Men i takt med at kunder bliver mere flygtige, er abonnementsordningen en måde at sikre en fast omsætning på, som giver kunden adgang til produkter, services og fordele. Derfra gælder det løbende om at sørge for, at kunderne er bevidste om disse ydelser, og at de skaber værdi for dem.

Hun forklarer, at det handler om at kunden ganske enkelt bliver længere.

- Abonnementsforretningen kan forstærke relationen til kunderne, som får attraktive ydelser og rabatter, der betales for løbende. Kunderne vil blive, så længe ydelserne fortsætter med at være gode og relevante.

Og der er potentiale for mange, lyder det i følge Charlotte Brix Andersen.

- I en medlemsundersøgelse blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer fra marts 2021, svarer 41 pct. af medlemmer ”ja” til, at de arbejder med at udvikle abonnementsordninger. 54 pct. svarer ”nej” til, at de arbejder med det. Resten svarer ”ved ikke”.

Hemmeligheden bag en succesrig abonnementsforretning er ifølge Charlotte Brix Andersen dels det rigtige produkt, dels en administration og et IT-system, der kan håndtere det, dels en kontinuerlig udvikling, der sikrer, at kunderne bruger abonnementet.

Og det er ikke en helt enkel kombination, hvis man ikke har prøvet det før. 

Derfor har AutoBranchen Danmark startet et abonnements-akademi for at hjælpe forhandlerne i gang med deres abonnementsforretning lyder det fra Charlotte Brix Andersen. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093