23948sdkhjf

Grøn omstilling kræver politisk vilje

AutoBranchen Danmark: Den grønne omstilling er her. Vi skal dog huske, at det ikke er alle danskere, der er klar til en elbil, og dem har vi også masser af biler til - både nye og brugte, pointerer formand Hans-Jørgen Jørgensen.

NYTÅRSUDTALELSE Vi lægger nu 2021 bag os, men vi tager mange vigtige ting med videre ind i 2022. Grøn omstilling, digitalisering og agentmodellen, som jeg er blevet bedt om at omtale her, er bare nogle af dem. I autobranchen sælger vi alle typer af biler. I løbet af det seneste år er salget af de grønne biler igen taget til i fart - mere end 60.000 var solgt i årets første 11 måneder. Vi skal dog huske, at det ikke er alle danskere, der er klar til en elbil, og dem har vi også masser af biler til - både nye og brugte.

Det kræver politisk vilje at lave den grønne omstilling i autobranchen. Som forhandlere kan vi ikke gøre det alene. Så længe det er forbundet med en eller anden form for besvær at lade bilen op, vil der være bilister, som vælger den elektriske bil fra.

Vi skal problemfrit kunne lade op hjemme. Det må ikke være svært, selv om man bor i etagebyggeri i en stor by, og det skal være nemt og hurtigt, når vi kører på tværs af Danmark.

Lige nu er ladenetværket slet ikke godt nok. Der mangler lademuligheder langs de store veje. Folketinget vil opstille 630 ladepunkter langs motorveje og større statsveje inden 2030. E-mobilitet og DTU mener slet ikke, at det er nok. Det skal politikerne få bragt i orden både nationalt og kommunalt, hvis de rigtigt vil skubbe på den grønne omstilling.

Vi har spurgt vores medlemmer i en undersøgelse. 86 procent svarede, at mulighederne for opladning ikke er gode nok i deres lokalområde. Rækkeviddeangsten og frygten for ikke at kunne oplade, er de tungeste faktorer, når forbrugere vælger elbilen fra.

Elbilerne skal have rabat på afgiften. Men vi skal også huske, at ikke al snak skal handle om elbiler. Der er mange andre gode biler på markedet end dem, der kører på strøm. Dem vil vi sælge længe endnu. Er man nyvognsforhandler, er der hjælp at hente fra importøren på dette område. Som brugtvognsforhandler, står man mere alene. Der vil vi som organisation hjælpe med at sikre, at der også er plads til andre biler i debatten end dem, der kører på strøm.

Digitalisering - uddannelse

Digitaliseringen har været i gang i vores branche længe. Coronakrisen skubbede på den digitale udvikling rundt om i mange forretninger. Det gælder fx salg online, fremvisning online og kommunikationen med værkstedet, som nu også kan håndteres digitalt og uden fysiske besøg.

Jeg fornemmer også, at mange medarbejdere er klar, men vi skal have et ekstra øje på efteruddannelse i denne tid.

Agentmodel - stort spørgsmål

For nyvognsforhandlerne bliver agentmodellen versus den velkendte forhandlerkontrakt et stort tema i 2022. Det har det også været i år, men det rykker tættere på og flere producenter melder ud, hvad deres ønsker og planer er. Der kan også være forskel på, hvordan man er agent. Der er også producenter, som benytter det, vi kender som en "falsk agentmodel", fordi den har nogle lidt andre kendetegn. Derfor anbefaler vi, at man får set sin kontrakt grundigt igennem af vores jurister, så man er helt sikker på, hvad man skriver under på. I AutoBranchen Danmark synes vi, at det er vigtigt, at forhandlerne får den rette vejledning til at træffe deres valg på.

Jeg håber, at alle uanset deres rolle i vores branche, kan komme styrket gennem 2022 - med godt samarbejde og politisk ro.

Artiklen er en del af temaet Nytårsudtalelser 2022.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.126