23948sdkhjf

UGENS LEDER Hvorfor ikke - sælg strøm i en fart

LIge nu er der et kapløb derude om at være først - ikke med ladere, for det løb er kørt, men på lynladere, påpeger Motor-magasinets redaktør Flemming Haslund.

LEDER

I GAMLE DAGE skulle alle værksteder have en benzintank. I dag skal alle værksteder have en ladestander. Mulighed for opladning in-house er i hvert fald et must, når man skal servicere og reparere elbiler og plugin-hybrider. Men hvorfor stoppe her? Hvorfor nøjes med opladning af biler, der er inde til rep. eller service?

”Hvis jeg reparerede eller solgte biler ville jeg ikke overlade al den omsætning til andre.

LIGE NU ER det samlede net af opladningssteder under hurtig udbygning. Det offentlige er i fuld gang - nogle kommuner, f.eks. Frederiksberg, understreger ligefrem sine grønne ambitioner ved at gøre det let for kommunens borgere at få elbiler eller plug-in’en ladet op.

VI ER IMIDLERTID nået til, at det ikke er nok at kunne få ladet el på sin elbil - det skal også gå hurtigt. Kampen om elbiler er ved at skifte fra, hvor langt bilen kan køre på en opladning, til hvor hurtigt den kan få en opladning el.

DET HAR LANDETS... - ja, man siger jo ikke benzinselskaber længere, men firmaer som Q8, Circle K og Shell opdaget for længst. Derfor er de nu ved at udbygge deres lynladere. Det er dér kampen er på vej hen - strøm i en fart.

SÅ LIGE NU er et gyldent øjeblik for værksteder, men også forhandlere at gribe en ny indtjeningsmulighed - salg af el til elbiler og plugin. Markedet er stort, ja, enormt. I en ny rapport fra bl.a. Trafikministeriet vurderes det, at 75 procent af al opladning vil foregå derhjemme hos den enkelte ejer, blandt de traditionelle selskaber med salg af benzin og diesel regnes der med 80 procent.

MEN DET EFTERLADER mellem 20 og 25 procent, der skal sælges i en fart.

HVIS JEG REPAREREDE eller solgte biler ville jeg ikke overlade al den omsætning til andre.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11