23948sdkhjf

UGENS LEDER: De frie værksteders elektriske mulighed

De nye kinesiske elbiler åbner helt nye muligheder - ikke mindst eller måske især for de frie værksteder. "For en elbil, den kan ethvert værksted reparere." Det er disruption om noget, mener Motor-magasinets redaktør Flemming Haslund.

LEDER

ELBILERNE ÅBNER NU helt nye muligheder for de frie værksteder. Netop denne del af vores samlede autobranche var mange ellers parate til at dømme ude, når først elbilerne kommer for alvor.

FOR DER ER jo færre bevægelige del og derfor mindre at servicere i en elbil. Og alarmerende tal fra Norge pegede på omsætningsnedgang på op til 40 procent. Og hvilken elbilejer ville i øvrigt vove at lade et "uautoriseret" værksted reparere den komplicerede elbil?

 ”Elbiler og de frie værksteder. Lige før lignede udviklingen omsætningsnedgang på 40 procent – nu ligner det nye gyldne muligheder.

MEN NU ER elbilerne her. Og der tegner sig en helt anden virkelighed. Det er de nye kinesiske elbilmærker, der er ved at vende op og ned på de frie værksteders muligheder. Fordi en elbil kan ethvert værksted reparere. For en elbil er simpel - det er jo bare at skifte en celle eller en elmotor. Og så ellers koncentrere sig om undervogn, dæk og bremser.

PRÆCIST SÅDAN VURDERER en række af de nye kinesiske bilmærker - fx MG, der allerede er i Danmark. Samme vurdering har Xpeng og Aiways - om end sidstnævnte har valgt en anden strategi her i landet. Og i øvrigt har Tesla jo allerede i en årrække vist denne vej.

UDVIKLINGEN HAR FÅET de to store bag de fleste værkstedskæder i Danmark, nemlig FTZ og au2parts til at satse på servicering af elbiler; ikke bare de nye kinesiske, men elbiler i det hele taget. På den måde åbner de ikke alene muligheder for at blive "mærkeværksted" for de nye kinesere - som fx FTZ’s søsterfirma i Norge, MECA er det for det kinesiske bilmærke Xpeng. De åbner også portene på vid gab for elbiler fra alle bilfabrikker; Volkswagen fx, Audi, Peugeot og flere endnu - og blandt dem også Tesla.

ELBILER OG DE frie værksteder. Lige før lignede udviklingen omsætningsnedgang på 40 procent - nu ligner det nye, gyldne muligheder.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.141