23948sdkhjf

JURAKLUMME: Hvem har ansvaret for oplysninger i annoncer?

JURAKLUMME: En retssag viser, hvor vigtigt det er at holde øje med, hvad der står i teksten i en salgsannonce på nettet.

MARKEDSFØRING Når man ser annoncer på diverse sites for biler og motorcykler, er der som regel en beskrivelse af køretøjet og nogle billeder. Desuden er der ofte en form for en faktaboks, som - måske - er nogle standardoplysninger om køretøjet, og som - måske - er indrykket af indehaveren af annoncesitet. Det kan godt give problemer.

Når man som sælger indrykker annoncer for en vare, man har til salg, er udgangspunktet at oplysningerne skal være korrekte, og at en forbruger kan støtte ret på de oplysninger, der findes i annoncen.

Hvis det viser sig, at der i annoncen er anført urigtige eller unøjagtige oplysninger om køretøjet, for eksempel om hvilket udstyr det er forsynet med, foreligger der en mangel, som en køber kan kræve afhjulpet eller kræve kompensation for, hvis den ikke kan afhjælpes. Det fremgår af Købelovens § 76 stk. 1 nr. 1 og nr. 2. Jeg har tidligere skrevet om afgørelser i sådanne sager og opfordret til, at man skal være nøjagtig i sine formuleringer og oplysninger ved indrykning af annoncer.

Med eller uden ABS?

Men faktisk kan det være nødvendigt at gå et skridt videre. Jeg har lige været involveret i en sag om en motorcykel, hvor det af teksten på annoncesitet fremgik, at motorcyklen havde ABS-bremser. Køberen af motorcyklen opdagede, at det ikke var tilfældet, og fik oplyst at motorcyklen havde en type bremsesystem, kaldet CBS-bremser, som dog ikke havde samme funktion som ABS-bremser. Han reklamerede til sælger, som imidlertid afviste reklamationen med henvisning til, at han ikke havde oplyst, at motorcyklen havde ABS. Af den annonce som lå på sælgerens hjemmeside fremgik ikke noget om ABS-bremser. Imidlertid kunne køber fremvise en udskrift fra et annoncesite, hvoraf det fremgik, at den pågældende motorcykel, som var til salg hos forhandleren, havde ABS-bremser. Forhandleren afviste dog stadig reklamationen, og sagen kom derfor i Forbrugerklagenævnet, hvor klager fik medhold, men sælger kunne stadig ikke anerkende afgørelsen, da han fastholdt ikke at have givet den oplysning. Sagen gik derfor videre til byretten, hvor der blev afsagt dom i januar 2021. Også her fik kunden medhold og fik endda medhold i, at købet skulle hæves, således at forhandleren skulle tage motorcyklen tilbage.

Men hvordan kan det lade sig gøre, når forhandleren notorisk ikke har givet den oplysning, vil nogen sikkert tænke. For at forstå det skal baggrunden nok beskrives lidt nærmere.

Forhandleren udformer annoncerne til sin egen hjemmeside. I den annoncetekst er intet anført om ABS. Forhandleren har et samarbejde med forskellige sites, som henter teksten fra hjemmesiden, og benytter annoncen på de pågældende sites. På en af disse sites tilføjes der nogle generelle oplysninger om motorcykelmodellen, hvilket der generelt gøres på det pågældende site, og i disse oplysninger er angivet, at motorcyklen har ABS. Det har den imidlertid aldrig haft på det danske marked, men måske på visse udenlandske markeder. Annoncen fra det pågældende site har køberen set og printet ud, og han har dermed en dokumentation for, at motorcyklen er annonceret fra den pågældende forhandler med at have ABS-bremser.

Sælger lagde ikke oplysningerne ind

Oplysningerne om modellen er noget som indehaveren af sitet lægger ind, og som sælger ikke har nogen indflydelse på, ikke kan skrive i og dermed heller ikke kan rette i. Det blev selvfølgelig fremført under retssagen.

På trods af disse oplysninger lagde dommeren til grund, at det var sælgers ansvar. Der var afgivet en urigtig oplysning om, at motorcyklen havde ABS-bremser. Oplysninger omfatter, hvad der er skrevet i annoncer, der er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab. Det var den pågældende annonce fra dette annoncesite.

Dommeren lagde endvidere vægt på, at annoncen var udarbejdet som led i et samarbejde mellem sælger og annoncesitet, og hvis annoncesitet havde lovet mere, end hvad sælger kunne holde, var det noget de to parter måtte gøre op imellem sig, og ikke noget der kunne tillægges retsvirkning over for en forbruger, der køber varen i tillid til de oplysninger, han har fået om motorcyklen, og af den fremlagte annonce fremgik det, at motorcyklen havde ABS.

Derfor blev forhandleren dømt, og da manglen var væsentlig og havde haft betydning for køberen, var der grundlag for en ophævelse af købet.

Tag problemet op

Nu er det ikke alle annoncesites, der er opbygget på den måde, men disse faktuelle oplysninger findes altså flere steder, hvor de er mere eller mindre automatiserede. Det medfører altså, at sælgere skal stå inde for alle de oplysninger, der er tilknyttet det enkelte annoncerede køretøj, og at sælger skal vide, om der er fejl i beskrivelserne. Hvis der er fejl, kan de dog berigtiges konkret ved handlens indgåelse, ved i slutsedlen specifikt at gøre opmærksom på fejlen.

For en god ordens skyld skal jeg måske også til sidst nævne, at standardforbehold for trykfejl, indtastningsfejl mv. vil være generelle forbehold, der ikke kan gøres gældende og derfor vil blive tilsidesat. Der er derfor kun den hårde vej med at sikre sig, at oplysningerne er korrekte.

Endelig skal jeg selvfølgelig opfordre til, at man tager denne problematik op med leverandørerne af de forskellige annoncesites, idet konsekvenserne for den enkelte annoncør kan være ganske store. Det i sagen omhandlede annoncesite har ikke ønsket at tage ansvar i den aktuelle sag.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125