23948sdkhjf

UGENS LEDER - ... om roaming: Begge veje et must

Hold nu op, det holder ikke en meter - eller en kWh - hvis der ikke kommer fuld roaming begge veje. Find nu ud af det - ellers kommer politikerne og gør det for jer, advarer Flemming Haslund firmaerne med opladning til elbiler.

LEDER PRØV LIGE AT lege med på denne tanke: Du er ude at køre i din bil på benzin eller diesel; er ved at køre tør. Godt - hvor er der en tankstation? Svær at finde. Nå, dér er en. Men så opdager du, at du ikke kan betale med dit kreditkort; kun med et kundekort til et andet firma.

VIDERE TIL NÆSTE tank; men der passer tankstudsen ikke til din bil. Så videre. Inden du når derhen, er du kørt tør ...

SÅDAN ER DET selvfølgelig ikke den virkelige i benzin- og dieselverdenen. Men det er det i elbilernes. Rent faktisk.

MEN UGENS BEDSTE nyhed er, at der nu er ved virkelig at blive ryddet op i det. Der er netop indgået en afgørende aftale mellem ni operatører, der skal sikre 25.000 nye ladepunkter herhjemme i løbet af de næste fire år. Blandt de 25.000 er 2.000 hurtigladere og 1.000 lynladere.

MED I DEN store ladepunktspakke er et alt betydende ryk mere: Nu kommer roaming i elbilverdenen. Nu bliver det endelig muligt at betale med den samme ladebrik hos stort set alle udbydere. Respekt for en fælles betalingsløsning med roaming på tværs af alle.

DER ER IMIDLERTID alligevel grund til at hæve advarselsflaget. Lige nu har nogle af udbyderne kun give tilsagn om at være med til en aftale om indgående roaming - altså men ikke den anden vej, så deres kunder kan anvende andres netværk.

HOLD NU OP, dette holder ikke en meter - eller en kWh om du vil. Der skal være fuld roaming begge eller alle veje. Find nu ud af det - ellers kommer politikerne og gør det for jer.

OG MERE OPLADNING: Om få uger afleverer Anders Eldrup sine anbefalinger til, hvordan den elektriske infrastruktur skal se ud. Men det er godt, at de private aktører kommer ham i forkøbet.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125