23948sdkhjf

Blue World og Karma vil vise hybridbil frem i Danmark inden sommer

Danske Blue World Technologies og amerikanske Karma Automotives er meget konkrete i forhold til deres nye samarbejde om at sætte brændselsceller i spil i hybridmotorer.

Inden sommer vil parterne sammen opbygge en Karma Revero-hybridbil med elmotor i samspil brændselsceller og vise den frem i Aalborg.

Og der bliver også tale om en egentlig produktion af brændselsceller til Karma-biler i Danmark, hvor Blue World Technologies har som mål, at blive en del af Karma Automotives skalaproduktion i fremtiden.

Det fortæller Mads Friis Jensen, der er CCO for Blue World Technologies til Electronic Supply.

- Vi kommer til at kunne fremvise en batteri-elektrisk bil med seriel rækkeviddeforlænger via methanolbrændselsceller fra Blue World Technologies her i løbet af foråret, siger Mads Friis Jensen.

Han fortæller, at man ser meget frem til samarbejdet og til at se, hvad hybridiserede Karma-biler kan udvikle sig til.

- Det er svært at angive, hvad potentialet helt konkret er for Blue World på lige den her aftale. Det kan jo være alt fra nul til helt utroligt meget. Det er en lang proces, og mange andre ting end vores samarbejde med Karma Automotive spiller ind, siger Mads Friis Jensen, der understreger, at han aldrig forholder sig til tal medmindre, de er helt konkrete.

- Men vores mål er da helt sikkert at blive en del af Karmas skalaproduktion i det her luksussegment. Men nu tager vi de første skridt og det er at integrere methanol brændselsceller i de første biler i Californien og i Danmark. Og på den måde kommer vi frem på banen, siger Mads Friis Jensen.

Karma og Blue World har besluttet at have biler og lave integrationen begge steder, således, at man uafhængigt af eksempelvis corona kan drive processen uden at skulle rejse frem og tilbage.

Danmark er rockstjerner inden for methanol

Det er slet ikke nogen tilfældighed, at Karma Automotives kigger til Blue World Technologies og Danmark, når man overvejer, hvilken vej man kan gå for at skabe rækkevidde for sine luksus-elbiler.

- I forhold til methanol, så er vi i Danmark jo de rene rockstjerner. At Circle K går ind og køber 50 millioner liter E-methanol og vil bygge methanol-tankstationer er jo helt uhørt i branchen, påpeger Mads Friis Jensen.

- De er virkelig first movers på det her. Vi er virkelig frontløbere her i Danmark. Og det er vigtigt at kunne vise de store OEM'er. Ellers så sidder de i deres glasklokker og siger; ja, men methanol, det kan man ikke producere bæredygtigt. Jo, det kan man så godt. Jamen, der er ingen der distribuerer methanol. Jo, det er der så, fortæller Mads Friis Jensen. 

For Blue World Technologies handler det om at være i stand til at kunne bevise, at methanol, det faktisk kan fungere. Det kan være vejen at gå. I Danmark og i resten af verden.

- Der er mange der spørger os; jamen er markedet for methanol-brændselscellebiler da så stort? Og så må vi jo sige, at det vi kigger på er markedet for biler i det hele taget. Og det må jo siges at være ganske stort, forklarer Mads Friis Jensen.

Hos Blue World Technologies er indstillingen, at elbiler selvfølgelig kommer til at tage en del af markedet. Men pointen for den danske brændselscelleproducent er klar.

I et lille land som Danmark, kan det godt være, at vi kan nøjes med kun at have elbiler.

Men verden er stor, og der er ikke mange lande, der har så sikker en forsyning og så stabil en produktion af el.

- Blue World Technologies er en global spiller. Og ser man på det danske marked for biler, så er det jo mere eller mindre ligegyldigt i den store sammenhæng. Men derfor skal vi stadig være i stand til at bevise et hjemmemarked, og det kan en aftale med Karma hjælpe os med, siger Mads Friis Jensen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078