23948sdkhjf

Ny type bremsevæske til hybrid- og elbiler

Ferodo har udviklet en bremsevæske, der tager hensyn til bilers regenerative bremsning.

BREMSESYSTEMET Elektriske køretøjer har forskellige bremsekrav alt efter bl.a. deres totalvægt og styring af den såkaldt regenerative bremsning, hvor motorbremsen hjælper til.

Når et elbilsbatteri er fyldt, kan systemet ikke drage fordel af regenerativ bremsning. Dette betyder, at bremserne skal udføre alt arbejdet uden støtte fra motoren. For at absorbere denne belastning er der behov for en forbedret bremsevæske med et højt tørt og vådt kogepunkt.

Når batteriet derimod ikke er helt fyldt, udfører friktionsbremser mindre arbejde, hvilket nedsætter slid. Dette betyder, at det regenerative bremsesystem efterses sjældnere. En bremsevæske med optimeret korrosionsbeskyttelse skal tackle denne anden bekymring, og her er Ferodo på banen med sin nye FBE050 bremsevæske optimeret til brug i hybrid- og elbiler.

Den samme specialiserede tilgang er afgørende, når man tager højde for køretøjets elektriske strømme. På grund af muligheden for elektrisk strøm nær bremsesystemet, er en væske med lav ledningsevne anbefalelsesværdig i køretøjet, hvilket FBE050 opfylder. Også gode smøreegenskaber og lav viskositet er nødvendig. Udvikling inden for de elektroniske sikkerhedssystemer såsom ESP, ABS, ADAS og AD spiller også ind på krav til bremsevæsken i forhold til kørecyklus og frekvens med eftersyn.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126