23948sdkhjf

UGENS LEDER - ...om hvordan regeringen bremser de grønne biler

IT-systemer der ikke virker og regler om nedlukning, der rammer bilforhandlere særligt hårdt. Regeringen gør det svært at være bilforhandler, påpeger Motor-magasinets chefredaktør, Flemming Haslund i ugens leder.

LEDER

SOCIALDEMOKRATIET GIK TIL valg på en grøn dagsorden - ikke mindst med vægt på en grøn omstilling af bilparken. Og tæt op mod jul blev de nye registreringsafgifter vedtaget og målet var 750.000 el- og plugin-biler i 2030.

Vi skal altså købe mange flere grønne biler - og de nye afgifter på biler skal få det til at gå hurtigt.

DERFOR ER DET uforståeligt, at den virkelige virkelighed lige nu er med til at bremse salget af el- og plugin-biler. Problemet er, at bilforhandlerne det næste halve år skal indbetale afgift svarende til 65 procent, som den tidligere afgift på grønne biler var fastsat til. Men takket være de nye grønne afgifter sælges bilerne med 20 procents afgift - alligevel skal beløbet indbetales til Skat med udsigt til refusion til sommer.

DERFOR MÅ BILFORHANDLERNE nu lægge store beløb ud for staten - af Bilbranchen DI gjort op til over to mia. kroner. Mange forhandlere konstaterer, at det ikke lader sig gøre. Derfor er de tvunget til at holde igen med salget af grønne biler. Kan regeringen se problemet? Bilforhandlerne kan i hvert fald godt.

FLERE ORGANISATIONER HAR konkrete forslag til at løse problemet her og nu - fx at udsætte indbetalingen af registreringsafgiften. Det bør være muligt - det skal være muligt. At hensyn til forhandlerne. Og af hensyn til miljøet.

DE ØJEBLIKKELIGE PROBLEMER standser ikke her. Kravet om at holde lukket i bilhusenes salgsafdelinger er ved at sætte bilsalget i stå - og ude hos forhandlerne er mange opgivende over lempelsen, at man nu kan demonstrere bilen hos kunden.

DET BATTER INGEN ting. Også her må der ændres på reglerne hurtigt.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125