23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Det kokser for motorolien i mange VW’ere

Tænding før tid er et problem i specielt VW TFSI-motorer og hos andre bilmærker med direkte indsprøjtning. Nu kommer en ny generation longlife-olie, der løser problemet, til undsætning for værksteder og bilejere.

OLIE-TEKNOLOGI Koks og aflejringer i motorer er et stigende problem, specielt i benzin-turbomotorer med direkte indsprøjtning, som for eksempel VW’s TFSI, der ovenikøbet også lider af tænding før tid, kaldet LSPI (Low Speed Pre Ignition).

Men der er godt nyt på vej, idet den nyeste generation af VW Longlife olie nu også laves i en version, hvor koksproblemerne reduceres.

Aflejringerne er et velkendt problem for de fleste mekanikere i form af koks i cylindre og på udstødningsventiler, aflejringer på EGR-ventiler samt i katalysatorer og partikelfiltre.

En af de mekanikere, der har erfaringer med problematikken, er Tue Svendsen, som er indehaver af Odense Auto i Din Bilpartner-værkstedskæden. Tue Svendsen er uddannet Bosch systemtekniker og efterfølgende også dieselhybridtekniker. Værkstedet er specialiseret i tyske premium-bilmærker, og Odense Auto har originale online testere og kan trække data og reparationsvejledninger direkte fra VAG-gruppen, BMW, Mini, Mercedes, Rolls-Royce og Volvo.

- Jeg har arbejdet en del med at forstå problematikken bag LSPI og er ret overbevist om, at det har kostet både VW TFSI og Ford EcoBoost motorer for danske bilejere. Koks og aflejringer ser vi hele tiden. VW TFSI-motorer, og specielt 1,4 versionen, er særligt slemme. For eksempel ser vi, at fejlkodetælleren på vores tester afslører et relativt stort antal tændingsfejl, og vi ser koks og aflejringer alle vegne i cylindere, på ventilstrammere, på EGR-ventiler og i katalysatorer og partikelfiltre, fortæller Tue Svendsen.

En del af problemet er motorolien, for når olie afbrændes i cylinderen, går additiver fra motorolien i forbindelse med andre forbrændingsrester og danner aflejringer såsom slam, der brænder fast, hvor det er rigtigt varmt.

Olietekniker Roar Eriksen, Vantage Lubricants, forklarer, at det ikke er så enkelt bare at fjerne disse additiver, for paradoksalt nok er det oliens renseadditiver, der er problemet.

- Traditionelt anvendes calcium som additiv, men når olie afbrændes i motoren, går calcium i forbindelse med forbrændingsrester og danner calciumcarbonat. Det kan sidde rigtig godt fast og kan gløde under høj varme. Det er disse gløder, der kan antænde brændstofblandingen for tidligt, så vi får LSPI. Derfor er problemet større, jo mere olie motoren bruger - og for eksempel er VW TFSI-motorer kendt for at have et højt olieforbrug, forklarer Roar Eriksen.

Han uddyber, at man ikke uden videre kan fjerne calcium fra motorolien, idet stoffet sørger for, at små affaldspartikler forbliver små og flyder frit i olien, hvor de ikke kan gøre meget skade. Uden calcium vil de små partikler samle sig til slam og sætte sig fast som skadelige aflejringer.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172