23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Så nemt kan dæksensorer omkodes

Alcar fører nu et apparat, der kan omkode TPMS-sensorer igen og igen til alle specifikke bilmodeller - det giver værkstederne større fleksibilitet, mener producenten.

ENKELT Originalerne kommer for en gangs skyld til kort; for OE TPMS-sensorer, til at måle dæktryk, passer normalt kun til et enkelt bilmærkes bilmodeller og kan ikke kodes om til andres. Det kan til gengæld sensorer fra store europæiske Alcar, der nu har fået kodningsværktøjet Tech 600 i sit salgsprogram til værkstederne.

Direktør hos den danske Alcar-afdeling i Galten ved Aarhus, Per Kloster, viser Motor-magasinet, hvor legende let det er at kode fire TPMS-sensorer - en til hvert hjul - på samme tid ved blot at trykke sig gennem menuen på Tech-apparatet. Udgangspunktet er bilens nummerplade eller typegodkendelse. Dermed viser det universale apparat, hvis andre fabrikater end Alcars egne sensorer kan kodes til den givne bilmodel.

Tech 600 er udviklet af Alcar i samarbejde med Bartec, og de multikodbare Alcar-sensorer af Schrader, der er blandt de fem producenter af OE TPMS-sensorer til både mærkedelen og eftermarkedet, og som også tæller LDL, HUF, Continental/VDO og Pacific. Der findes andre og billigere TPMS-sensorer til eftermarkedet, der ikke modsvarer OE-kvalitet, anfører Alcar.

Tech 600 virker via bluetooth men har også en OBD-dongle til genlæring og kodning, som er nødvendig til nogle bilmodeller.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047