LEDER LIDT AFHÆNGIG AF din alder kan du huske eller har hørt om dengang, det var en selvfølge at købe sin computer eller sit fotografiapparat i en specialforretning. Og det samme sagt modsat: Det var dengang helt utænkeligt, at man en dag kunne købe pc eller kamera i et supermarked.
MEN I DAG? Klart nok; man køber da sin pc, kamera - og i øvrigt smartphone eller tablet - nede i supermarkedet.
VIL NOGET TILSVARENDE kunne ske med biler? For kort tid siden ville dit rygmarvssvar antagelig have været nej. Måske et rungende nej. Men er du lige så sikker i dag?
DE NYE TIDER begyndte, da Tesla indtog nettet til salg af biler. Mange tænkte sikkert, "ja, ja, godt med dem." Kun elbiler, kun online, næsten ingen butikker. Og nu er der solgt over 2.500 eksemplarer af Model 3 herhjemme. Og inden længe kommer en SUV-udgave af Model 3.
NÆSTE TRIN I den stadigt accelererende udvikling var, da MG gik i land i Danmark i sommer. Kinesisk bilmærke, kun fem forretninger, hvor man kan se og prøve bilen, og udelukkende salg via nettet. Nu er næste kinesiske bilmærke er på vej til Danmark. Aiways hedder bilen - elektrisk SUV, der udelukkende kan købes på nettet. Og hvor kan man som kunde se og prøvekøre bilen? I et varehus!
NU ER DET dog ikke mejslet i sten, at Aiwais vælger et varehus som dansk "Aiways-spot," men det er en absolut mulighed, fortæller mærkets salgsansvarlige. Og i hvert fald er det sådan, man gør i Tyskland den dag i dag. Så altså: Kinesisk, elektrisk SUV, der udelukkende kan købes på nettet - og inden da ses og prøvekøres fra et supermarked.
DISRUPTION ER ET nyt begreb, og måske allerede godt slidt. Men dette her, det er disruption, der er virkelig her i vores land omkring næste nytår.
UGENS LEDER: Kineserne viser vejen
Tre nye kinesiske bilmærker vil sælge og servicere biler af utraditionelle kanaler. Hvordan stiller det branchen, spørger chefredaktør Flemming Haslund.