23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Elektrisk verdenspremiere i København

Efter Formel E kommer nu den anden store racerserie for elektriske biler - ETCR er navnet. Større effekt end alle andre standardvogne og baghjulstræk er to afgørende kendetegn. To danske firmaer tager serien ind i salgsarbejdet med det samme.

RACERSERIE En helt ny motorsportsklasse for elektriske gadebiler har set dagens lyd. Biler med flere kræfter end nogen anden serie med gadebiler. Biler med store vinger og udsigt til dramatiske køreegenskaber. Og - se nu her - med helt ren opladning.

En ny racerserie har netop haft verdenspremiere. Det skete fra et hårdtpumpet show fra Rådhuspladsen i København transmitteret af tv-kanalen Eurosport.

Så: Ny serie. Elektriske biler. Hurtig opladning. Baghjulstræk. København? Det er jo hele fem ting på én gang.

Og bortset fra, at der mildest talt var meget koldt på pladsen foran Rådhuset denne aften, var der varm modtagelse af den nye serie - professionelt sat i scene af Eurosport, der transmitterede hele showet i en direkte udsendelse.

Foreløbig tre mærker
Pure ETCR er serien døbt; men hedder allerede bare ETCR, når snakken går. Navnet forklarer det hele - en elektrisk udgave af den nuværende VM-serie for standardvogne, der hedder TRC. Foreløbig tre bilmærker har meldt sig, nemlig Seats undermærke Cupra, Alfa Romeo og Hyundai. "More to come," som folkene bag serien lover.

Afgørende forskel er klart nok, at bilerne er elektriske. Men ikke bare grønne, også stærke. Bilerne har tæt ved 700 hk og har i øvrigt baghjulstræk. Ved præsentationen blev anvendt ord som hundeslagsmål, dør-ved-dør-kørsel og store udskridninger. Der skal sættes lighedstegn mellem grønt og sjovt - og på den måde skal serien tjene som en slags murbrækker for en hidtil elbil-kritiske målgruppe.

Videre ønsker serien at vise, at det er let at "tanke" en elbil - derfor er opbygget en hel ladestation, der skal med serien rundt til løbene - her skal bilerne køle af og lades op mellem heatene. Det var fra denne ladestation, der var stillet op på Rådhuspladsen, og hvorfra verdenspremieren fandt sted. Yderligere understregede organisationen, at elektriciteten fra denne ladestation er baseret på underforstået CO2-frit brint.

Og hvorfor så København? Fordi netop den danske hovedstad har en grøn profil - hvilket overborgmester Frank Jensen ikke undlod at springe over i sin videopræsenterede tale. Og i direkte forlængelse heraf blev showets titel da også; "Let’s electrify Copenhagen."

To, dvs tre danskere jubler
ETCR kommer til København næste år - er planlagt at skulle køre et showløb i forbindelse med næste års Copenhagen Grand Prix i august. Men allerede nu kan de nye elektriske racerbiler få en direkte indflydelse på danske firmaer - ført og fremmest Hyundai og Goodyear; bilfabrikken fordi den er blandt de første, der har bygget biler hertil, Goodyear fordi de har udviklet dækkene til klassen.

Annegrethe Skovby, marketing for importfirmaet bag Hyundai, var blandt de frysende foran Eurosports show:

- Dette her passer perfekt ind i vores arbejde lige nu. Vi har stor succes med elbiler lige nu - og vi skal videre frem ad den grønne vej. Det hele passer sammen - alt i alt vil ETCR styrke vores brand, forklarede Skovby.

Jesper Jeppesen er Sales Manager Consumer hos Goodyear.

- Dette her er godt - Goodyear har jo udviklet dækkene, der ikke "bare" er racerdæk i traditionel forstand. De er "grønne" dæk, der skal kunne en masse af det, som elbiler forlanger - bl.a. at have lav rullemodstand for at sikre stor rækkevidde.

- Det vil jeg gentage igen og igen til dækkunderne - Goodyear, lav rullemodstand.

Og der var faktisk en mere, der lunede sig ved showet på Rådhuspladsen, nemlig Jac. Nellemann - ja, dén Jac. Nellemann fra Nellemann-koncernen. Som en del af koncernens aktiviteter er at arrangere Copenhagen Historic Grand Prix, der dels kan vise den nye klasse til næste år - dels blev gentaget igen og igen i premieren fra Rådhuspladsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125