TRADITIONER Det skulle have været en festdag af de helt store. Dansk Bilbrancheråd skulle i år have fejret, at deres ældste underafdeling, Københavns Automekanikers Laug, havde 100 års jubilæum. Det skulle ske ved organisationens årlige repræsentantskabsmøde, som i forvejen plejer at være af den festligere slags med inviterede ledsagere, søsterorganisationer og samarbejdspartnere til middag, dans og overnatning.
I stedet måtte de godt 80 fremmødte nøjes med formandens beretning. Og for at føje spot til skade fandt end ikke transportminister Benny Engelbrecht det belejligt at holde velkomsttalen. Ministeren havde, med få timers varsel, aflyst et ellers aftalt videomøde, men havde med undskyldningen "politiske forhandlinger" meldt afbud. Ikke desto mindre kunne man på ministerens twitter-profil konstatere, at han på samme tidspunkt befandt sig i Hvidovre hvor han prøvekørte mejeri-koncernen Arla’s nye batteri-elektriske lastbil.
Mødet blev afholdt på Hotel Radisson i København med mundbind og behørig afstand. Landsformand Henrik Pedersen havde et par nyheder i sin beretning.
- Topdanmark har lige meddelt os, at man i efteråret vil indføre såkaldte Netværks-værksteder, hvilket er det, andre selskaber kalder aftaleværksteder, hvor Topdanmark nu også vil styre deres kunder hen på bestemte værksteder. Vi har protesteret med alt, hvad vi har, men det bliver en realitet. Om der skal handles på det, må den næste tid vise.
Komsammen i coronaens skygge
Dansk Bilbrancheråd måtte afholde amputeret repræsentantskabsmøde, hvor COVID-19 kastede lange skygger.