KLASSIKERUDVIKLING Hvordan opleves klassiker-virkeligheden denne sensæson fra et af de store klassikerhuse? CC-Cars med afdelinger i Ans og Odense gør et stort nummer ud af altid at have omkring 150 klassikere på lager. Udmærket - men er der salg i dem?
Kristian Grünhut Liborius er netop tiltråds som ny direktør i butikken; han må om nogen kende svaret - både for CC-Cars og for markedet som sådan.
Kristian, malet med den helt brede pensel, hvordan går det i din butik?
- Vi har godt gang i salget af de klassiske biler. Vi har for nylig holdt åbent hus i vores afdelinger i Ans og her Odense - og der var ca. 1200 gæster, som havde valgt at lægge et besøg forbi vores afdelinger. Det er vi naturligvis meget glade og stolte over. Men der er også noget af kigge på - vi har altid ca. 150 stk. klassiske biler på lager i vores to afdelinger.
Hvilke type bil er der mest salg i lige nu? Og der er ligefrem én bestemt bil, der hitter - for det er vel hverken en Porsche 911 eller en Lotus 7?
- Jo, vi sælger fortsat godt med Porsche 911, men også 356. VW Bobbel er også altid interessant. Det samme gælder japanske biler fra 80 og 90’erne. Derudover er der altid stor efterspørgsel efter cabrioleter.
Hvordan vurderer du forretningsområdet klassiske biler i slipvinden efter corona?
- Ja, vi har mærket grundet corona-situationen, at der er færre besøgende, men selve salget er vi tilfredse med. Vi ser fortsat, at der kommer mange nye kunder, som kommer og køber og investerer i en klassisk bil - man får jo i dag ikke meget for de penge, man har til at stå i banken. Så det at investerer i en klassisk bil er der i stigende grad flere og flere, som får lyst til.
At købe klassisk bil for investeringens skyld, er der mange, der er interesseret i. Vurderer du, at det er specielt for netop CC-Cars eller er det en generel tendens.
- Det er en generel tendens, klassiske biler er steget meget over de sidste 10 år, og derfor har flere som også har investeret i ejendomme, aktier, kunst ellers andet nu fået øjnene op for, at det kan give et fornuftigt afkast at eje en klassisk bil i god original stand.
Hvilke typer biler stiger i værdi? Hvilke falder?
- Vi tror, at biler, der er produceret i mindre antal fra 80’erne, 90’erne og nullerne kan stige i værdi. Og ellers ser vi generelt, at de klassiske biler holder prisen fornuftigt, hvis ellers man sørge for at passe dem.
- Førkrigs-biler er svære at komme af med, og dér ser vi måske et lille fald i priserne.
Kan du give et par eksempler på biler fra 80’erne, 90’ene og nullerne, som du vurderer vil stige i værdi? For det er vel ikke bare en 4-cylindret BMW E30?
- Ja, der kan jeg nemt, er du klar? Først og fremmest en masse BMW’er og en enkelt Ferrari. (Se også boksen herunder)
Hvordan ser du vinteren og næste sæson for CC-Cars og klassiske biler?
- Det er jo en spændende tid med corona og elbil-snak. Vi tror, at alt den snak om elbiler, også vil gøre det interessant for folk, at nå at komme til at eje en rigtig klassiker, inden det en dag er for sent, der bliver jo ikke produceret flere af dem.
Elbilerne vil kun skrue op for klassiker-interessen
Elbiler eller ej! Interessen for gamle biler er ikke gået så meget som et gear ned i løbet af denne sæson. Det viser sparke-dæk-aftenerne rundt om i landet. Men er der fortsat penge i gammelt jern på fire hjul? CC-Cars nye direktør ved besked.