23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Her er Årets Brugtbil - men stiger salget derefter?

Titlen virker, men der er dog kun få tal på hvor meget. Årets vinder blev fundet med målfoto.

TITELVINDER Årets Brugtbil 2020 er kåret - den spanske Seat Leon fra 2012 og til i dag - vinder en sejr så smal, at der skulle målfoto til.

Men i kraft af flere førstepladser blandt juryens medlemmer stikker Leon sin frontspoiler en millimeter ind foran en bil af samme type, Kia Ceed. Nummer tre i kåringen blev BMW 3-serien. Hele resultatet - se i boxen her til højre.

Kåringen af Årets Brugtbil arrangeres af Bilbasen.dk, i juryen sidder eksperter fra brugtbranchen plus en række journalister med speciale i biler og det danske bilmarked; især brugtmarked.

Det er 15. gang, at kåringen af Årets Brugtbil finder sted. Juryen vælger bilerne blandt det seneste års 125 mest solgte brugtbiler. Årets Brugtbil sætter fokus på de egenskaber, der gør en brugtbil til et godt køb og dermed en brugt bil til en godt salg.

Kåringen er relevant for private bilkøbere, men mindst lige så meget for brugtbranchen, hvor der hvert år handles over 500.000 brugte biler.

Titlen er således en guideline for købere - men er der dermed konkret salg i titlen? Vi hører vurderingerne fra bl.a. Claus Rudolph Jensen, Seat og Karl-Ove Pedersen, Dansk Bilforhandler Union og Jan Lang fra Bilbasen.

Vinderens repræsentant

Claus Rudolph Jensen er Head of Marketing for Seat og Cupra, der er en del af Semler-koncernen.

Hvilken effekt for Seats nyvogns- og selvfølgelig især brugtvognssalg vil det få, at Leon vinder titlen som Årets Brugtbil?

- At Seat vinder Året Brugtbil med Leon - det får en kæmpe påvirkning, siger Claus Jensen prompte, det er jo en blåstempling af vores brand, som viser danskerne, at Seat er et værdifast mærke.

- For mange år tilbage, var der nok en vis afskrivning på en Seat; det er ændret meget, og de seneste år har man som kunde oplevet, at Seat er god værdi for pengene, hvor afskrivning er lav, plus det fornuftige prispunkt vi generelt har på vores biler.

- Titlen passer endvidere godt ind i den udviklingsproces, vi er i gang med. Vi vil vise Seat som en sporty og ungdommelig bil, fordi vi har en målgruppe, der er ti år yngre end den gennemsnitlige bilkøber.

Vurderer du, at titlen vil resultere i en direkte øgning af salget af nye og brugte Seater?

- Ja, det er jeg sikker på, men jeg kan ikke her og nu siger præcist hvor meget. Det har vi ikke kalkuleret på endnu, men vi ser det som en byggesten til at nå vores mål om øget markedsandel i Danmark.

Sidste års vinder

Sådan vurderer altså dette års vinder. Sidste år vandt en anden bil fra samme familie, nemlig den teknisk tilsvarende Volkswagen Golf i mark 7-versionen.

Gjorde den noget konkret for salget af brugte Golfer? Thomas Hjortshøj er pressechef hos importøren af Volkswagen; han er ikke i tvivl:

- Kåringen af Golf 7 som Årets Brugtbil 2019 var mindst lige så vigtig som den tidligere kåring som Årets Bil set med danske øjne. Titlen bekræftede bilens langtidskvaliteter på et tidspunkt, hvor vi stod overfor et modelskifte fra Golf 7 til Golf 8, og der derfor ville der komme flere brugte Golf 7’er ud på markedet. Årets Brugtbil-titlen var et nyttigt kvalitetsstempel over for kunder på jagt efter en brugt Golf 7.

Hele brugtbranchens mand

Men har kåringen Årets Brugtbil muligvis også en generel afsmitning på salget af brugte biler?

Karl-Ove Pedersen er seniorkonsulent i Dansk Bilforhandler Union, en brancheorganisation for brugtvognsforhandlere. Karl-Over Pedersen siger:

- Kåringen af Årets Brugtbil er meget væsentlig for vores del af den danske autobranchen. Denne massive eksponering i medierne sætter ekstra fokus på brugtvognsmarkedet og selvfølgelig specielt på den model. der løber med sejren.

- Vi har de tidligere år set stor eksponering af vinderen ude i butikkerne, så jeg er sikker på at titlen øger efterspørgslen på den vindende bil. Eksakte salgstal har vi dog ikke.

Arrangørens konklusion

En mere konkret effekt kan Jan Lang, markedsanalytiker for Bilbasen.dk og arrangør af kåringen dog give. Jan Lang forklarer:

- Vi kan direkte aflæse effekten af Årets Brugtbil på salget af især vinderbilen - i år Seat Leon - i de kommende måneder.

- Vi og de deltagende medier sætter jo fokus på kvaliteterne af vinderbilen i særdeleshed i en lang række artikler, videoer og andet indhold.

- Sidste år var Volkswagen Golf VII til salg i ca. 1.300 eksemplarer, den dag det blev afsløret, at netop dén havde vundet titlen Årets Brugtbil 2019.

- Og selv om der kom "nye" brugte eksemplarer til markedet hele tiden, så faldt udbuddet markant af den årsag, at bilerne blev solgt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157