KM-SPOLING En bils værdi hænger nøje sammen med kilometertallet, men det kan man desværre ikke altid stole på.
Den tyske bilforbruger-organisation, ADAC, skrev sidste måned, at hver tredje tyske bil er udsat for snyd med kilometertallet.
Det er en alarmerende høj andel, og ADAC anslår at de fejlagtige kilometertal koster tyske bilejere 40 milliarder kroner om året, fordi de betaler for høje priser for brugte biler.
Men kilometerspoling går ikke alene ud over private købere. Det går også ud over bilsælgere, biludlejere, leasingselskaber og forsikringsselskaber samt i nogle tilfælde værksteder.
Godt nok findes der en række tiltag, som skal vanskeliggøre snyd. For eksempel gemmer en række nyere biler kilometertal i motorstyring, nøgle og instrumenthuset.
Desværre er denne sikring ikke altid tilstrækkelig, da en række firmaer har specialiseret sig i at omkode alle enheder. Adgangen til omkodning af motorstyring og instrumenthus sker gennem OBD-stikket, som alle nyere biler har.
Et nyt dansk produkt med navnet OBD-Safe kan være med til at forhindre omkodning, idet det virker ved at blokere for adgang til stikket for andre end godkendte operatører - for eksempel værksteder og bilhandlere.
Løsningen skal være simpel
Idéen til OBD-Safe opstod, da opfinderen, bilhandler Niels Becker, Aarhus, fik en reklamation på 160.000 kr. fordi en BMW, som han havde solgt, smadrede sin motor i garantiperioden.
Efter han havde betalt regningen, fandt han imidlertid ud af, at bilen ikke var brudt sammen på vejen, men under en tuning på et rullefelt...
- Jeg var selvfølgelig vred over, at kunden havde løjet og tørret regningen af på mig. Men jeg tænkte også, at der må være mange, som har stået i en lignende situation, men som aldrig opdager, at de bliver snydt, siger Niels Becker, der er direktør i OBD-Safe.
Niels præsenterede sin idé om en OBD-blokering for Simon Møller i Kiloo Ventures. Kiloo er bedst kendt for at stå bag verdens mest downloadede spil, Subway Surfers, men virksomheden investerer også i start-ups.
Simon Møller var med på idéen og kom straks med den forløsende sætning:
- Det skal være simpelt ellers kommer det aldrig til at virke.
Og OBD-Safe er simpel at bruge. Det er et klistermærke, som sættes på OBD-stikket og forsegler det. Hvert klistermærke har et unikt nummer, som er knyttet til en database. Fjernes klistermærket, så kan det ikke monteres igen.
Hvis et værksted skal bruge adgang til OBD-stikket i forbindelse med service, skal der bestilles et nyt klistermærke, som monteres og registreres i databasen.
Beskyttet af OBD-Safe
Kunderne til OBD-Safe er i første omgang flådeejere og bilforhandlere. Leasingselskaber og udlejningsselskaber kan minimere risikoen for at deres biler spoles tilbage i kilometertælleren, og at bilen chip-tunes i leasingperioden.
For bilforhandlere kan OBD-Safe give en tryghed for at et eventuelt motorhavari eller lignende ikke skyldes chiptuning.
- Hvis dette rulles ud på et stort antal biler, vil vi se biler, som i hele deres levetid har været beskyttet af OBD-Safe, og derfor vil deres kilometertal have fuld troværdighed. Det kan få enorm betydning for brugtmarkedet, siger Simon Møller.
OBD-Safe er ved at udrulle salget, og produktet er under patent-behandling i Europa, USA og Canada.
Og hvad skete der med den BMW, som Niels Becker brugte 160.000 kr. på?
- Det endte med, at jeg fik pengene tilbage fra kunden, fordi jeg fik den rigtige historie fortalt. Men jeg var bare heldig. Hvis nu bilen havde haft OBD-Safe, og den var fjernet, så havde jeg ikke brugt så lang tid og så mange ærgrelser på det, før jeg havde fået pengene igen, slutter Niels Becker.
Nyt våben mod kilometer-snyd
En bils værdi hænger nøje sammen med kilometertallet, men det kan man desværre ikke altid stole på. Et nyt system mindsker risikoen for snyd.